newsletter szablon wysyłka maili mailerlite
||

Newsletter – szablon i wysyłka maili

Dzisiejszym tematem jest newsletter (szablon i wysyłka maili). Jeśli zastanawiacie się nad stworzeniem swojego newslettera, ale nie macie pojęcia jak się za to zabrać – dobrze trafiłyście. Z tego artykułu dowiecie się jak ogarnąć tworzenie kampanii mailingowych w MailerLite, jak je wysyłać i planować ich wysłanie, a także jak przejrzeć statystyki i jak je czytać.

Nie przedłużając – zaczynamy od zalogowania się na swoje konto w MailerLite i wejścia w zakładkę kampanie (zakładka dostępna na pasku u góry strony). System automatycznie kieruje Was do maili już wysłanych.

Strona jest bardzo czytelna. Od razu widzicie jakie maile i kiedy już wysłałyście oraz do ilu odbiorców. Następnie widzicie dane w procentach. Są to statystyki otwarć i kliknięć. Kiedy najedziecie na nie kursorem dane zmienią się z procentowych na liczbowe – dzięki temu wiecie ile to jest w ilości osób. Dokładniejsze statystyki uzyskacie otwierając danego maila.

Ogólne statystyki

W zakładce podgląd statystyk pojawia się informacja ile maili wysłałyście, ile było otwarć, ile kliknięć, ile osób wypisało się po tym mailu, a także ile się wypisało i jednocześnie oznaczyło, że ten mail był spamem. Są tam również takie dane jak twarde odbicia i miękkie odbicia.

Miękkie odbicia to sytuacja w której mail nie został dostarczony ponieważ odbiorca ma zapełnioną skrzynkę, ewentualnie dotarł do serwera Waszego odbiorcy ale nie został do niego dostarczony.

Z twardym odbiciem mamy do czynienia kiedy serwer całkowicie odrzuca Waszego maila, ponieważ automatycznie zaczyna Was traktować jako spam, albo gdy adres mailowy odbiorcy nie istnieje.

Gdyby któryś z Waszych subskrybentów zgłaszał Wam, że nie dostaje od Was wiadomości istnieje ryzyko, że Wasze wiadomości wpadają w grupę odbić, gdyż jak już raz Wasza wiadomość zostanie u odbiorcy odbita, to kolejne przestaną do niego przychodzić.

Statystyki odbiorców

Poniżej na wykresie graficznym możecie sprawdzić środowisko odczytywania. Jest to nic innego jak informacja czy Wasz mail był czytany na telefonie, czy też na komputerze. Natomiast zaraz obok dostaniecie informację jakich programów pocztowych Wasi odbiorcy użyli do odczytu Waszego maila.

Poza tą zakładką macie do dyspozycji jeszcze:

  • podgląd maila,
  • aktywność linków,
  • aktywność subskrybentów,
  • otwarcie według lokalizacji.

 

Statystyki kliknięć

Gdy przełączycie się na podgląd maila na górze strony zobaczycie temat wiadomości, nadawcę, język, a poniżej treść wiadomości którą już wysłałyście. I tu warto się zatrzymać ponieważ w treści możecie zobaczyć ile osób kliknęło w poszczególne linki. W poprzedniej zakładce miałyście dane dotyczące wszystkich kliknięć, w tej macie możliwość sprawdzenia które z linków najbardziej zainteresowały odbiorców. Szczegółowo możecie to podejrzeć w zakładce aktywność linków, gdzie macie podział na unikalne kliknięcia i kliknięć razem. Unikalne kliknięcia dotyczą tego ile osób kliknęło w dany link. Kliknięcia razem zliczają wszystkie kliknięcia (w końcu jedna osoba może Wasz link kliknąć kilka razy).

Podział maili

W kolejnej zakładce – projekty – znajdują się maile w trakcie tworzenia (takie, które jeszcze nie zostały wysłane lub nie zostały zaplanowane do wysłania). Te wiadomości, które zaakceptowałyście do wysłania lub te, które zostały już wysłane, ale są jeszcze mielone przez serwer, znajdują się w zakładce skrzynka nadawcza. Jak tylko proces wysyłania dobiegnie końca – automatycznie zostaną przeniesione do maili wysłanych.

Tworzenie newslettera

W prawym górnym rogu znajdziemy pomarańczowy przycisk stwórz kampanię. Naciskając na niego otwieramy formularz zwykłej kampanii, w którym w pierwszej kolejności wybieramy temat swojej kampanii. W polu tematu mamy dodatkowo możliwość wstawienia emotikonki ale także możecie dodać personalizację.  Personalizacja polega na tym, że z listy rozwijalnej możemy wybrać pole, które zostało uzupełnione przez subskrybenta przy zapisie i wyświetlić je w tytule maila. Dla przykładu – jeśli poprosiłyście swoich subskrybentów aby podczas zapisu podali swoje imię, a następnie podczas tworzenia maila wybierzecie tę opcję, to imię odbiorcy pojawi się w temacie.

Kolejne pole to nadawca – tu możecie wpisać jaką nazwę chcecie, aby widział odbiorca.

W następnym kroku wybieracie adres mailowy z którego ma zostać wysłana wiadomość. Jest to dosyć istotne, ponieważ większość osób odpisuje na maile klikając Odpowiedz w swoim programie pocztowym. W związku z tym namawiam, aby w tym polu podać adres z którego na co dzień korzystacie, aby na bieżąco odpowiadać na korespondencję.

Podział kampanii mailingowych

Program daje nam dodatkowo możliwość wyboru jaką kampanię chcemy stworzyć.

W zakładce na górze strony oprócz zwykłej kampanii  możemy wybrać jeszcze:

  • kampanię A/B
  • kampanię z powtórzeniem
  • kampanię RSS.

Nie rozpisując się zbytnio wspomnę tylko, że w kampanii A/B możecie ustawić dwie wersje swojej kampanii i wysłać je małej ilości Waszych odbiorców. Przykładowo – w ten sposób możecie przetestować, który z tematów ma więcej kliknięć czy otwarć. Testom możecie poddać nie tylko temat maila ale również swoją nazwę czy treść.

Newsletter – szablon

Przechodząc do treści w zakładce start from scratch mamy do wyboru dwie możliwości tworzenia:

  • nowym edytorem drag&drop
  • klasycznym edytorem drag&drop

Możecie również przejść do tworzenia treści w zakładkach Galeria szablonów i Ostatnie emaile.

W poprzednim artykule przy omawianiu maila z potwierdzeniem zapisu miałyście przykład działania klasycznego edytora drag&drop, dlatego dzisiaj postaram się przybliżyć  nową wersję edytora. W pierwszym kroku z zakładki po prawej stronie wybieramy Fonty oraz ogólne ustawienia naszego konta. W tym przypadku edytor działa na bardzo podobnych zasadach jak ten klasyczny.  Różnicę możecie dostrzec spoglądając na lewą stronę formularza –znajdują się tam bloki z których możecie skorzystać. Tu możecie wstawić swoje logo, zmienić jego wielkość, ustawić jak chcecie aby wyglądało i w którym miejscu ma się znajdować. Możecie w tej zakładce dodawać bądź usuwać obrazki, edytować treść, nagłówek, a także dodawać lub usuwać przyciski. Bloki pozwalają dodawać również filmy czy artykuły (przez przeciągnięcie). Zachęcam do przetestowania tego nowego edytora, gdyż daje całe mnóstwo możliwości.

Kiedy już przetestujecie wszystkie opcje możecie takiego maila zapisać jako szablon klikając na przycisk Actions u góry strony. Natomiast przycisk preview and test daje możliwość podglądu i wysłania wiadomości testowej (dzięki czemu możecie sprawdzić jak wygląda mail, który przychodzi na skrzynkę pocztową).

Grupy subskrybentów i podsumowanie kampanii

Po zatwierdzeniu przyciskiem done editing program kieruje Was do zakładki Odbiorcy. opcjach podstawowych macie możliwość wysłania wiadomości do wszystkich lub do pojedynczych grup subskrybentów.

W Opcjach zawansowanych możecie dodawać warunki, dzięki czemu wykluczacie bądź włączacie do odbiorców poszczególne grupy.

Kiedy już macie wybraną grupę przechodzicie do kolejnego okna klikając przycisk review and confirm. W tym oknie macie pełne podsumowanie tego co zrobiłyście. Również na tym etapie macie możliwość edycji i poprawy jeżeli coś Wam się nie podoba. Możecie podejrzeć jak Wasz mail będzie się wyświetlał zarówno na komputerze jak i na telefonie, a także możecie wysłać do siebie próbnego maila. Dzięki temu sprawdzicie nie tylko jak prezentuje się wizualnie, ale również czy wszystkie załączone przez Was linki działają.

Wysyłanie maili

Gotową wiadomość zatwierdzacie przyciskiem zaplanuj. W darmowym planie macie do wyboru czy wysłać maila natychmiast, czy też ma być wysłany później. Kiedy zaznaczycie drugą opcję, możecie sobie wybrać konkretną datę i konkretną godzinę (z zaokrągleniem do kwadransa) kiedy mail ma zostać wysłany.  Płatny plan ma jeszcze trzecią możliwość – strefy czasowe. Ta opcja jest przydatna jeśli chcecie aby Wasi odbiorcy na całym świecie otrzymali wiadomość konkretnego dnia o konkretnej godzinie.

Zanim zatwierdzicie powyższe ustawienia – pamiętajcie by zaznaczyć krateczkę przy pytaniu czy śledzić kampanię za pomocą Google Analytics. Opcja ta pozwala na zbieranie statystyk kliknięć. Jeśli tego nie zaznaczycie – w statystykach będą Wam się wyświetlały tylko otwarcia.

 

Ot i cała tajemnica jak tworzyć kampanie mailingowe.

Po przećwiczeniu tego, co pokazałam w dzisiejszym artykule, spokojnie możecie tworzyć już rozbudowane listy mailingowe i wysyłać swój własny newsletter do swoich odbiorców. W kolejnym odcinku – na który już dzisiaj serdecznie Was zapraszam – dowiecie się jak tworzyć automatyzacje.

 

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *