Automatyzacje sklepowe w MailerLite
W lutym 2019 roku automatyzacje sklepowe w MailerLite zyskały w końcu właściwy kształt. Od tego momentu dla ML zaczęła się nowa era i każda nowa aktualizacja przynosi dużo ciekawych (i bardzo potrzebnych) funkcji. Lutowa aktualizacja pozwoliła m.in. na uruchomienie automatyzacji w zależności od tego jaki produkt kupił klient. Jednak podłączenie automatyzacji sklepowych nie jest specjalnie intuicyjne, dlatego dziś pokażę Wam jak to zrobić 😉
Jednak zanim zaczniemy, to wspomnę o jeszcze jednej aktualizacji – majowej. To właśnie wtedy MailerLite wprowadził funkcję porzuconego koszyka (ta automatyzacja uruchamia się tylko dla osób, które wcześniej były na naszej liście mailingowej). Nie pokazywałam jej w tym filmie, ponieważ ta funkcja wyszła tuż przed startem kursu MailerLite w służbie biznesu i właśnie tam zdecydowałam się umieścić ten materiał.
No dobrze, w takim razie od czego powinnyśmy zacząć, jeśli chcemy mieć automatyzacje sklepowe w MailerLite (połączonym z WooCommerce)? Jeśli jeszcze jej nie masz – w pierwszej kolejności musisz zainstalować wtyczkę MailerLite dla WooCommerce i wstępnie ją skonfigurować. Jeśli już wcześniej zainstalowałaś tę wtyczkę i klienci zapisują Ci się na listę mailingową – możesz przejść do kolejnego kroku.
Instalacja i wstępna konfiguracja wtyczki
Wtyczkę instalujemy klasycznie – wchodząc we Wtyczki -> Zainstaluj nową i wpisując w okno wyszukiwania WooCommerce – MailerLite. Po odszukaniu wtyczki klikamy Zainstaluj, a następnie Aktywuj. Wszystko super, możemy działać dalej!
Żeby skonfigurować wtyczkę, musimy wejść w opcje integracji. W tym celu wchodzimy w menu WordPressa i wybieramy WooCommerce -> Ustawienia -> Integracja. Jeśli posiadasz więcej niż jedną integrację dla swojego sklepu, możliwe jest, że musisz przełączyć się jeszcze na zakładkę MailerLite.
Pierwszym krokiem, który musimy wykonać, by prawidłowo połączyć sklep z naszym newsletterem to wklejenie klucza API. W tym celu wchodzimy w panel MailerLite, a następnie klikamy w ustawienia (czyli nazwę firmy w prawym górnym rogu) -> Integracje -> Developer API. Wyświetli nam się klucz API, który musimy skopiować i wkleić w odpowiednia okienko w panelu integracji WooCommerce. W tym momencie najlepiej jest zjechać na sam dół i zapisać całość 😉
Następnie ustawiamy pozostałe opcje:
- wybieramy grupę, do której będą zapisywać się osoby, które dokonały zakupu w naszym sklepie. Najlepiej, żeby była to osobna grupa. Jeśli ta grupa Ci się nie wyświetla – kliknij ikonę odświeżania przy tym okienku,
- Resubscribe – zaznacz, jeśli chcesz, żeby osoby, które zapisały się wcześniej na Twoją listę, ale nie potwierdziły zapisu, mogły zapisać się w ten sposób ponownie,
- wybierz w którym miejscu ma się wyświetlać możliwość zapisania się na newsletter (po podsumowaniu koszyka/po opcjach wysyłki/po danych klienta/przed przyciskiem potwierdzającym przejście do płatności),
- Preselect checkbox – zaznacz tę opcję, jeśli chcesz, by checkbox z wyrażeniem zgody na zapis na newsletter był domyślnie zaznaczony,
- Hide checkbox – zaznacz tę opcję, jeśli chcesz, by checkbox z wyrażeniem zgody na zapis na newsletter był domyślnie ukryty. Jeśli zaznaczysz tę opcję – i opcję powyższą – wszystkie osoby, które dokonały zakupu w Twoim sklepie, zostaną automatycznie zapisane na listę po dokonaniu płatności,
- następnie możesz podać tekst, który ma się pojawić przy checkboxie z wyrażeniem zgody na zapis na newsletter,
- Double Opt-In – zaznacz tę opcję, jeśli chcesz, żeby osoby, które kupiły coś w Twoim sklepie musiały potwierdzić swój zapis na newsletter. UWAGA! Jeśli zaznaczysz tę opcję, musisz ustawić mail z potwierdzeniem zapisu w panelu MailerLite. W tym celu wejdź w ustawienia (kliknij na nazwę firmy) -> Subscribe settings, a następnie włącz Double opt-in dla API i Integracji. Na końcu ustaw mail potwierdzający zapis na newsletter oraz stronę z podziękowaniem za zapis. O tym jak to zrobić mówiłam w tym filmie.
Wstępna konfiguracja skończona. Możemy wszystko zapisać. Teraz mamy już z górki 😉
Tak działa magia, czyli REST API
Żeby móc korzystać z nowej wersji automatyzacji sklepowych, musimy ustawić REST API. W tym celu musimy przełączyć się na zakładkę Zaawansowane w ustawieniach WooCommerce. Najlepiej otworzyć ją w nowej karcie. W ustawieniach przełączamy się na opcję REST API -> Dodaj klucz. Tu mamy do ustawienia trzy rzeczy:
- Opis – możemy nadać kluczowi odpowiednią nazwę. Najlepiej taką, dzięki której rozpoznamy, że to właśnie ten obsługuje naszą integrację z MailerLite.
- Użytkownik – tu wybieramy użytkownika, który ma dostęp do klucza. Użytkownik musi mieć uprawnienia administratora.
- Uprawnienia – z listy rozwijanej należy wybrać Zapis/Odczyt.
Kiedy mamy już wszystko ustawione, klikamy Wygeneruj klucz API. Strona się odświeży i wyświetlą nam się dwa klucze – klucz prywatny i klucz klienta. Możemy je teraz skopiować i wkleić w odpowiednia miejsca w ustawieniach WooCommerce -> Integracja z MailerLite. Klucz prywatny wklejamy w pole Consumer Secret, a klucz klienta – w pole Consumer Key.
UWAGA! Po przekopiowaniu kluczy nie wyłączaj ani nie odświeżaj karty z kluczami REST API.
Gdy mamy to już załatwione, zapisujemy ustawienia integracji.
Co dalej?
Automatyzacje sklepowe w MailerLite są już praktycznie ustawione. Jeśli ktoś robił zakupy w Twoim sklepie przed ustawieniem integracji, prawdopodobnie masz niezsynchronizowane zamówienia. Oznacza to, że dane o wcześniejszych zakupach nie zostały przesłane do MailerLite. Żeby to zrobić, kliknij ikonę odświeżenia przy opcji Synchronize Orders. Nie synchronizuj zamówień przed zapisaniem wcześniejszych ustawień – strona się wtedy odświeża i będziesz musiała ustawiać wszystko na nowo.
Jeśli do tej pory nikt nie robił zakupów w Twoim sklepie – być może będziesz musiała dokonać zakupu testowego, żeby automatyzacje sklepowe zaczęły działać. W tym celu zamów jakiś produkt u siebie, ale zamiast go opłacać – wejdź w swoje zamówienie i zmień status swojego zamówienia na „Zrealizowane”.
Może się też zdarzyć, że klucze REST API znikną po odświeżeniu strony. Właśnie dlatego pisałam, żebyś nie wyłączała karty z kluczami – po jej zamknięciu lub odświeżeniu pełne klucze już nie są dostępne.
Jeśli wszystko jest ustawione prawidłowo, powinnaś móc zacząć ustawiać automatyzacje sklepowe w MailerLite. Żeby to zrobić, utwórz nową automatyzację. W sekcji warunku początkowego powinna pojawić się zakładka E-Commerce Automation. Jeśli jej nie ma – coś musiało zostać zrobione źle. Ewentualnie musisz chwilę poczekać 😉
Kroki w automatyzacji ustawia się dokładnie tak samo, jak w klasycznych automatyzacjach. Jeśli nie wiesz jak to zrobić – więcej o automatyzacjach mówiłam w tym artykule.
Automatyzacje sklepowe w MailerLite – opcje
No dobrze, ale do czego dokładnie możemy wykorzystać automatyzacje sklepowe w MailerLite? Możliwości jest sporo. Najpopularniejsze to tworzenie kursu mailowego lub kolejki maili dla osób, które kupiły kurs (np. o tym, że został odblokowany dostęp do kolejnego modułu). Oprócz tego możemy np. podesłać podobne produkty osobom, które kupiły coś z określonej kategorii lub podziękować za zakup. No i jest też funkcja opuszczonego koszyka 😉
Z warunków początkowych mamy do wyboru:
- kupienie określonego produktu,
- kupienie produktu z określonej kategorii,
- kupienie jakiegokolwiek produktu,
- opuszczenie koszyka.
Po zintegrowaniu MailerLite z WooCommerce przy pomocy REST API możemy również wstawiać do naszych maili zajawki produktów, a także sprawdzać statystyki zakupowe (jeśli zaznaczymy tę opcję podczas tworzenia maila). Więcej na temat MailerLite dla e-commerce mówiłam w kursie MailerLite w służbie biznesu.
A jeśli coś się sypnie?
Jak z każdym narzędziem – również w MailerLite coś może się zepsuć. Ten artykuł powstaje we wrześniu 2019 roku, co oznacza, że ogarniam automatyzacje sklepowe w MailerLite od sześciu miesięcy. Nie tylko dla siebie, ale również dla klientek (to jedna z najczęstszych rzeczy, z jakimi się do mnie zgłaszają). Dlatego poniżej zamieszczam listę najpopularniejszych błędów, jakie pojawiają się przy takich automatyzacjach. Oraz – oczywiście – instrukcję jak sobie z nimi poradzić 😉
Powinno działać, ale nie działa
To jest mój ulubiony błąd, niezależnie od tego jakiej kategorii dotyczy. Głównie dlatego, że problemem może być wszystko. Jednak najczęstsze to:
- zniknęły klucze REST API – zdarza się, dość często. Zazwyczaj wtedy, gdy dopiero ustawiłyśmy integrację. W takim przypadku trzeba wkleić na nowo klucze (i oczywiście zapisać). Jeśli zamknęłaś kartę z kluczami – musisz utworzyć drugi,
- nie ma możliwości utworzenia automatyzacji sklepowych dla MailerLite – to również zdarza się na początku. Zazwyczaj jeśli ktoś nie kupił nigdy niczego w naszym sklepie lub mamy niezsynchronizowane zamówienia. Jak pisałam wyżej – w takiej sytuacji trzeba dokonać zakupu próbnego i/lub poczekać aż zacznie działać,
- automatyzacja jest ustawiona, ale się nie wysyła – tu przyczyn może być kilka:
- status zamówienia po jego opłaceniu nie zmienia się automatycznie na „Zrealizowane”. Rozwiązanie opisałam poniżej.
- zamówienie oznacza się jako zrealizowane, ale dane nie przesyłają się do MailerLite – przy każdym zamówieniu możesz sprawdzić czy wszystkie dane zostały przesłane prawidłowo. Wystarczy, że wejdziesz w określone zamówienie i w prawej kolumnie znajdziesz takie okienko jak poniżej. Żeby automatyzacja działała prawidłowo, muszą być zaznaczone te same ptaszki, które widzisz na obrazku 😉
- nie przychodzi mail z potwierdzeniem zapisu – bywa, że dane przesyłają się prawidłowo, ale do subskrybenta nie dochodzi mail z prośbą o potwierdzenie zapisu. Ta funkcja nie zawsze działa prawidłowo, dlatego ja osobiście z niej nie korzystam. Jednak jeśli Ty chcesz mieć ustawione wymuszanie double opt-in w swoich automatyzacjach sklepowych – tu również znalazłam kilka potencjalnych przyczyn:
-
- nie masz ustawionego/masz źle ustawiony/wyłączony mail z potwierdzeniem zapisu – pamiętaj, że – żeby mail z potwierdzeniem zapisu przychodził prawidłowo, musisz go włączyć w ustawieniach (a najlepiej jeszcze zmienić treść). Pisałam jak to zrobić przy opisie opcji Double Opt-in powyżej 😉
- subskrybent podał zły adres mailowy i mail został odbity (lub został odbity z innego powodu) – w takim przypadku zazwyczaj problem dotyczy pojedynczych subskrybentów i nic z tym nie zrobisz,
- masz niedozwolone dane w treści maila – zdarza się, że mail z potwierdzeniem zapisu jest zablokowany przed wysłaniem z powodu niedozwolonych treści. W tym przypadku – jak i w poniższym – najlepiej po prostu napisać do supportu MailerLite (polecam po angielsku, idzie o wiele szybciej),
- po prostu nie działa – jeśli wykluczyłaś wszystkie powyższe problemy, po prostu coś się zepsuło i trzeba napisać do supportu.
Działało, ale przestało działać
W sumie ten błąd też bardzo „lubię”. No bo skoro coś działało – dlaczego nagle przestało? Najczęściej takie problemy oznaczają albo aktualizację, albo wysypanie integracji. Dlatego rozwiązaniem błędu „działało, ale przestało” jest:
- sprawdzenie REST API – z jakiegoś powodu nasze ustawienia REST API mogą po prostu przestać działać. Dobrze wtedy wejść ponownie w ustawienia WooCommerce -> Zaawansowane -> REST API i sprawdzić kiedy nastąpiło ostatnie przesłanie danych. Jeśli wyświetla się data i godzina PRZED zrealizowaniem najnowszego zamówienia – trzeba wygenerować nowy klucz i wkleić go ponownie w ustawieniach integracji,
- zrobienie aktualizacji wtyczki MailerLite – przy wyjściu aktualizacji wtyczki zdarza się, że przestają działać funkcje na stronach, które aktualizacji nie przeprowadziły. W takim przypadku musisz po prostu zaktualizować wtyczkę,
- zrobienie aktualizacji WooCommerce – jak widać, aktualizacje pomagają na wiele problemów. U jednej z moich klientek rozwiązaniem problemu „działało, ale nie działa” była właśnie aktualizacja WooCommerce.
Działa przy ręcznej zmianie statusu zamówienia, ale nie przy zautomatyzowanej płatności
To jest chyba najrzadszy błąd, ale najbardziej upierdliwy. W takim przypadku wiemy, że wszystko działa prawidłowo, tylko że nie 😉 Mimo wszystko – warto zawsze przetestować czy automatyzacje działają przy szybkich płatnościach. Najlepiej ustawić kod rabatowy, który obniża cenę produktu np. do 50 groszy, żeby nie tracić kasy na prowizje i po prostu kupić swój produkt.
UWAGA! Pamiętaj, że – nawet jeśli masz włączone ponowne uruchomienie automatyzacji dla subskrybenta, który dołącza drugi raz – automatyzacja uruchomi się maksymalnie raz na dobę dla jednego adresu mailowego. Dlatego – jeśli coś nie działa, a potem naprawisz i powinno zacząć działać – przetestuj drugi raz z innego adresu mailowego (czyli podaj inny adres mailowy przy kupowaniu produktu).
Najczęstszy powód, dla którego automatyzacja nie działa przy zautomatyzowanej płatności? Status zamówienia po jego opłaceniu nie zmienia się automatycznie na „Zrealizowane”! Przyczyn znów może być kilka:
- Twój system do szybkich płatności nie ma takiej możliwości – większość systemów do szybkich płatności automatycznie zmienia status na „Zrealizowane”, ale niektóre (np. imoje) – nie. Jeśli tak jest w Twoim przypadku, możesz napisać do supportu lub pogrzebać w kodzie. Większość systemów do szybkich płatności udostępnia dokumentację wtyczki, w której możesz znaleźć nazwę pliku odpowiedzialnego za ustawianie statusów zamówienia,
- płatność jeszcze nie została zaksięgowana – zdarza się czasem, że płatność nie księguje się od razu. Zazwyczaj w weekendy. Wtedy najlepiej poczekać do następnego dnia roboczego i sprawdzić, czy płatność zaksięgowała się prawidłowo,
- znów – po prostu coś nie działa – systemy zawodzą. W niektórych przypadkach konieczne jest pisanie do supportu i nic z tym nie zrobisz 😉 Każdemu – nawet największym – zdarzają się awarie i jedyne, co nam wtedy pozostaje, to ćwiczenie cierpliwości.
Zdarzyło mi się również, że automatyzacja nie działała, bo produkt w sklepie nie był oznaczony jako „Do pobrania”. Wszystko przechodziło prawidłowo przy ręcznej zmianie statusu zamówienia, a przy automatycznej płatności – nie. Status transakcji zmieniał się na „Zrealizowane”. Nie wiem według jakiego klucza zepsuło się akurat to, ale może Tobie pomoże 😉
Jeżeli chodzi o automatyzacje sklepowe w MailerLite – wyczerpałam temat. Jeśli masz jakiś problem z ustawieniem lub coś nie działa – zostaw komentarz, postaram się pomóc 🙂
Bardzo Ci dziękuję za ten artykuł!
W końcu udało mi się prawidłowo ustawić wszystko i dzięki Tobie wiem też, jak zmienić domyślnie maile doupt-in czy automatyzacje dla zakupu konkretnego produktu. Wcześniej z powodu tych problemów zrezygnowałam z wtyczki, co niezbyt mi ułatwiło życie 😉
Jesteś wielka 🙂
Dziękuję!
Aniu, bardzo się cieszę, że mogłam pomóc! I dziękuję za te miłe słowa, miód na moje serce <3
Paulino, wracam z problemem… Bo wszystko jest ok, ale automatyzacja woocommerce się nie wysyła. Mam tam takie info:
Signed up for emails – yes
Subscribed to email list – no
Previously subscribed – yes
Co teraz mam z tym zrobić?
Aniu, najważniejsze są trzy ostatnie rzeczy, czyli:
Updated subscriber data
Order data submitted
Order tracking completed
Ciężko mi powiedzieć, w czym może być problem, bez dostępu do bebechów. Korzystałaś z wszystkich metod rozwiązywania problemów, poruszonych w artykule?
Cześć Paulino, jednak działa, choć mam wrażenie, że te maile nie dotarły, bo totalne 0 otwarć 😉 ale działa. Dziękuję 😊
Mega pomocny artykuł! W końcu zrozumiałam dlaczego moja synchronizacja jest niepełna. Niestety nie mogę wkleić dwóch wygenerowanych kluczy, bo wyskakuje komunikat, że mój adres url nie jest bezpieczny. Mam wykupiony SSL, także nie wiem skąd ten komunikat 🙁 Znowu utknęłam.
Już mam, pomogła mi wtyczka Really Simple SSL. Jeszcze raz bardzo dziękuję za ten artykuł. Jest świetny!