fbpx

Automatyczne kampanie marketingowe – proste automatyzacje w MailerLite

utworzone przez | 2.02.2019 | MailerLite, MailerLite dla początkujących, Newsletter | 0 komentarzy

Dzisiaj Wam pokażę jak zrobić automatyczne kampanie marketingowe w MailerLite. Te automatyzacje są dosyć mocno rozbudowane i mają dużo opcji dlatego na początku skupimy się na prostszych – takich, które uruchamiają się po dołączeniu do określonej grupy odbiorców. Dzięki temu usprawnieniu możecie zbudować więź z nowymi subskrybentami, którzy dołączają do Waszej listy np. przez reklamę na Facebooku.

Korzystając z prostych automatyzacji w MailerLite możecie wysyłać wiadomości  do osób, które dopiero zapisały się na Waszą listę – przykładowo przez trzy dni pod rząd od zapisania się. Automatyzacja przydaje się również, gdy chcecie swojemu subskrybentowi wysłać prezent za zapis. Wtedy – po potwierdzeniu zapisu na listę – taka osoba oprócz tego, że zostanie przekierowana na stronę z prezentem, dostanie dodatkowo na maila wiadomość z linkiem do tego prezentu. Zastosowań jest wiele – najlepiej jeśli omówimy je na przykładach.

 

W dużym uproszczeniu to, co będziemy dzisiaj tworzyć, pozwoli nam na ustawianie całych kampanii mailingowych tak, aby wysyłały się one automatycznie przy uwzględnieniu zaznaczonych przez nas warunków. Dzięki temu odbiorca na danym etapie kampanii będzie otrzymywał od nas nową wiadomość.

Jak zacząć tworzyć automatyczne kampanie marketingowe?

Po zalogowaniu się do MailerLite – na górnym pasku wybieramy pole Automatyzacji (Automation) i klikamy przycisk stwórz nowy workflow. Przechodzimy w ten sposób do strony, na której tworzymy tzw. workflow.

Workflow – przepływ dokumentów i informacji pomiędzy nami a uczestnikami naszych kampanii.

W prawej części musimy wybrać jak nasz workflow ma się nazywać, a następnie wybieramy warunek pod jakim chcemy, aby nasza automatyzacja się uruchomiła.

 

Warunki uruchamiania automatyzacji

Wybieramy kiedy subskrybent dołącza do grupy. Jest to najprostszy – a jednocześnie dający wiele możliwości – sposób na tworzenie automatycznych kampanii marketingowych.

Automatycznie pojawia nam się pole poniżej, w którym musimy wybrać interesującą nas grupę subskrybentów. Program daje nam też możliwość stworzenia nowej grupy lub wykluczenia jakiejś z już istniejących. W ten sposób wykluczamy te grupy całkowicie i maile z automatyzacji nie zostaną wysłane do osób, które należą do grup wykluczonych.

Po wybraniu grupy znajdziemy poniżej checkbox z nazwą Aktywuj ponownie pełny workflow dla subskrybentów, którzy ponownie dołączą do tej samej grupy w przyszłości.  Dzięki temu osoby, które ponownie zapiszą się do tej samej grupy, przejdą raz jeszcze tę samą automatyzację (dostaną ponownie wszystkie wiadomości dotyczące danej kampanii). Warto zastanowić się nad tą opcją, gdyż nie zawsze jest konieczność, aby workflow przychodził do jednej osoby kilka razy. Ma to sens np. przy wysyłaniu prezentu za zapis – wtedy ilekroć dana osoba zapisze się do danej grupy, tylekroć ten workflow dostanie.

Statystyki workflow

Do kolejnego ekranu przechodzicie zatwierdzając zapisz. W tym ekranie po prawej stronie znajdują się statystyki. Pole ukończone oznacza ile osób ukończyło daną automatyzację – w sensie, że przeszły przez wszystkie jej etapy. Pole kolejka pokazuje ile osób jest w trakcie tej automatyzacji.

Poniżej znajdziemy statystyki dotyczące maili, a w nich wskaźniki otwarć, kliknięć, wypisów i odbić.

Można też przejrzeć pełny raport. Wtedy dokładnie widzicie jaki subskrybent dostał jakie maile, czy je otworzył, czy nie lub czy przypadkiem nie wypisał się po otrzymaniu takiej automatyzacji.

Kroki w workflow

Najważniejszy jednak na tej stronie jest arkusz na środku. To tutaj możecie dodawać kolejne kroki  do swojego workflow. Program jest bardzo intuicyjny – wystarczy, że naciśniecie na plus (+) i pojawiają Wam się cztery opcje do wyboru:

  • email,
  • opóźnienie,
  • warunek,
  • akcja.

Opóźnienie

Jeśli ktoś zapisze się na Waszą kampanię i chcecie, aby po jakimś czasie od zapisu dostał od Was maila wtedy skorzystajcie z opcji opóźnienie, a po prawej stronie ustawcie po jakim czasie od zapisania wiadomość ma zostać wysłana. Są też dodatkowe opcje ustawiania opóźnienia:

  • specyficzna godzina danego dnia,
  • specyficzny dzień tygodnia/miesiąca,
  • specyficzna data w roku.

Po wybraniu którejś z nich w programie pojawiają się  pola, w których możecie doprecyzować swoje ustawienia.

Ciekawym rozwiązaniem jest opcja specyficzna data w roku, bardzo przydatna w momencie gdy chcecie sobie zaplanować maile do konkretnego wydarzenia wcześniej. Wtedy możecie sobie ustawić konkretne daty (włącznie z godziną), w których kolejne maile z danej kolejki będą przychodzić do osób zapisujących się na daną kampanię. Korzystając z tego np. przy tworzeniu wyzwania – nie będziecie musiały przeszukiwać swojej poczty w celu odnalezienia konkretnego maila dla nowych subskrybentów kiedy kampania ruszy po raz kolejny. Szczerze polecam.

Mail

Kolejnym plusikiem możecie dodać opcję mail. Po prawej stronie edytujecie jego temat, adres mailowy, nazwę nadawcy oraz treść. Jeśli zaznaczycie checkbox Google Analytics będziecie mogły śledzić kliknięcia. Treść edytujemy za pomocą edytorów drag&drop, szablonów lub używając ostatnio wysłanych emaili.

Edytory omawiałyśmy już wcześniej, więc skupię się dzisiaj na opcji Ostatni Email. Mamy tu podgląd wysłanych już przez nas wiadomości. Wystarczy, że na którąś z nich przeciągniemy kursor i pojawią się opcje do wyboru: podgląd i wybierz. Po zatwierdzeniu przyciskiem wybierz otwiera się Wam wiadomość już w polu do edycji. Kiedy zakończymy zmiany, gotowy mail zatwierdzamy przyciskiem done editing i program przenosi nas z powrotem do naszego workflow.

Akcja

Kolejny krok, który możemy dodać do naszego workflow to akcja. Po prawej stronie pokaże się lista rozwijalna, z której możecie wybrać jaką akcję chcecie dodać, a mamy tu sporo do wyboru.

Kopiuj do nowej grupy

Ja najczęściej używam kopiuj do nowej grupy.  Jest to przydatne, kiedy macie kilka/kilkanaście grup z ustawioną automatyzacją i nie chcecie za każdym razem, kiedy wysyłacie kampanie mailingowe, wszystkich tych grup zaznaczać. Wtedy ustawiacie automatyzację na kopiowanie odbiorców z danych grup do jednej, konkretnej grupy i podczas kampanii mailingowej wybieracie tylko jedną grupę odbiorców (w domyśle jedną, w rzeczywistości macie w niej wszystkich swoich subskrybentów).

Przenieś do nowej grupy

Kolejna możliwość w polu akcja to przenieś do nowej grupy. Bardzo podobne do kopiowania, ale o ile kopiowanie umieszczało danego subskrybenta w dwóch grupach (w jego docelowej i mojej łączonej) o tyle przeniesienie lokuje go tylko w jednej grupie (usuwając wcześniej z poprzedniej).

Usuń z grupy

Usuwanie z grupy to akcja, którą możecie wykluczyć z grupy osoby nie zainteresowane Waszymi wiadomościami. Wystarczy, że ustawicie warunek po prawej stronie, aby program usuwał z grupy osoby, które nie otwarły wiadomości z pierwszego dnia Waszej kampanii. Nie bójcie się tej opcji –  cała reszta grupy, która otwarła wiadomość, będzie nadal dostawać emaile od Was.

Wypisz z grupy

Wypisany z grupy – bardzo przydatne jeśli chcecie wyczyścić listę mailingową. Wystarczy że wstawicie przycisk z nazwą „naciśnij jeśli dalej chcesz być zapisany do mojego newslettera” a w polu akcje wybierzecie warunek, że jeśli odbiorca nie potwierdzi tego rozwiązania to automatycznie przestanie dostawać od Was wiadomości i zostanie wypisany z Waszej listy mailingowej.

Jak uruchomić workflow?

Całość zatwierdzacie przez zapisz. W prawym górnym rogu zauważycie przycisk on/off. Oznacza to, że Wasz workflow jest nadal nieaktywny, przez co ciągle możecie nad nim pracować i go udoskonalać. Dopóki go nie włączycie nic co zaznaczyliście w arkuszu się nie wydarzy.

Po uruchomieniu workflow możecie do niego dodać nowych subskrybentów (opcja dostępna na prawym pasku pod  ikonką kolejka). Ten typ automatycznych kampanii marketingowych, który Wam dzisiaj pokazałam, uruchamia się tylko wtedy, gdy ktoś się zapisze do Waszej grupy subskrybentów. Jeśli ktoś już w niej jest, automatyzacja się dla niego nie uruchomi. Możecie jednak dodać osoby zapisane do grupy, dla której tworzycie automatyzację. Robicie to właśnie przyciskiem Dodaj subskrybentów do workflow.

 

Bardziej zaawansowane automatyczne kampanie marketingowe

W ten oto sposób dobrnęłyśmy do końca. Jak same widzicie nie jest to wcale takie trudne. Opcji jest wiele, ale nie polecam jednak korzystać z nich wszystkich jednocześnie. Na początek zapoznajcie się z podstawowymi. Wybierajcie tylko te, które są Wam w danym momencie potrzebne, żeby nie pogubić się w ogromie możliwości. Z czasem – kiedy rozwiniecie swój biznes i będzie Wam potrzebne większe segmentowanie swoich subskrybentów – możecie zacząć zaznajamiać się z bardziej zaawansowanymi opcjami.

 

Pomagamy początkującym biznesom online w uporządkowaniu ich biznesów tak, aby umieli wyznaczać swoje priorytety i odzyskać spokój.
Robimy to dlatego, że wiemy, jak trudne i chaotyczne potrafi być prowadzenie swojego biznesu. Wiemy, jak ciężko zdecydować, czym zająć się w pierwszej kolejności. Jak trudne jest kupowanie kolejnych kursów i szkoleń tylko po to, żeby dowiedzieć się, że nie odpowiadają one na nasze pytania.
Dlatego chcemy Ci pomóc. Uprościć i usprawnić wybieranie priorytetów. Pomóc zdecydować czym zająć się samodzielnie, a co zlecić. Podpowiemy czego jeszcze musisz się nauczyć, a co możesz zrobić bez szukania eksperckich materiałów. Wszystko dlatego, że uwielbiamy patrzeć jak się rozwijasz i jak Twój biznes rośnie. A także dlatego, że uważamy, że rozwiązania trzeba dopasować do ludzi, a nie odwrotnie.

Kategorie:


Zapisz się na serię dwóch webinarów, dzięki którym stworzysz newsletter, który zarabia:

 

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.