Od czego zacząć tworzenie newslettera?
Zanim usiądziesz na poważnie do tworzenia newslettera, musisz stworzyć plan jego działania. Dlaczego? Być może ten plan zdeterminuje wybór systemu, z którego będziesz korzystał_a. Być może od Twojego planu na newsletter będzie zależało na jakim etapie budowania swojego biznesu online go uruchomisz.
Jedno jest pewne – nie ma sensu zabierać się za to, dopóki nie stworzysz wstępnego zarysu działania. Właśnie tym zajmiemy się w dzisiejszym artykule.
Temat prezentu za zapis
Po przeczytaniu poprzedniego artykułu powinieneś_nnaś już wiedzieć co umieścisz w swojej ofercie. Jeśli jeszcze tego nie wiesz – zastanów się jaki będzie Twój pierwszy produkt. Od tematyki produktu zależy temat Twojego prezentu za zapis.
Prezent za zapis to kluczowy element Twojego newslettera – wraz ze stroną zapisu na niego. Bez prezentu za zapis nie masz zapisów – nikt nie poda Ci swoich danych bez korzyści, musi dostać coś w zamian. A bez zapisów nie masz newslettera
Jaki musi być prezent za zapis?
Żeby prezent za zapis zachęcał do zapisywania się na Twój newsletter, musi mieć kilka cech:
- odpowiada na potrzeby odbiorców_czyń,
- wdrożenie wiedzy powoduje szybki efekt u odbiorców_czyń,
- wyróżnia się na rynku,
- jest spójny z produktem, który będziesz potem sprzedawać (produkt nie musi być gotowy).
Przykład: w listopadzie 2021 roku przeprowadziłam webinar „Własna strona w jeden dzień”, na którym pokazywałam jak w prosty sposób stworzyć stronę internetową. W jeden dzień.
Spełniał on wszystkie założenia prezentu za zapis: rozwiązywał problem odbiorców_czyń (własna strona), efekty były szybkie (w jeden dzień), a prezent się wyróżniał (konkurencja chwali się długimi materiałami). Po webinarze można było kupić w niższej cenie kurs „Strona, która przyciąga”, w którym pokazuję jak stworzyć stronę internetową szybko i skutecznie.
Jaki będzie Twój temat prezentu za zapis?
Rodzaj prezentu za zapis
Jest dużo form prezentów za zapis. W poniższej liście możesz zobaczyć kilka przykładów:
- dostęp do webinaru,
- dostęp do nagrania webinaru,
- mini ebook,
- mini kurs wideo,
- mini kurs mailowy,
- dostęp do wyzwania.
- inne (ogranicza Cię wyobraźnia).
Zastanów się którą z powyższych form wybierzesz? Możesz też stworzyć własny pomysł. Zobacz jak to robi np. Natalia Dołżycka, która robi drzwi otwarte przy każdej sprzedaży Wirtualnego Coworkingu. Możesz również podejrzeć Kasię Ekes, która udostępnia zapisy na listę kolekcjonera – osoby z tej listy otrzymują wcześniej możliwość zakupu jej obrazów. Oryginał jest tylko jeden, dlatego osoby, które kupują konkretny obraz, chętnie zapisują się na listę.
Plan na newsletter
Zanim wyślesz pierwszą kampanię, musisz wiedzieć o czym chcesz w swoim newsletterze pisać, a także kiedy będziesz pisać. Jeśli zrobisz plan na swój newsletter, masz większe szanse uniknąć długich przerw w wysyłaniu newslettera, niż gdy działasz bez planu. Media społecznościowe wybaczą Ci krótkotrwałe cisze, ale newsletter – nie.
Jeśli odpowiedziałeś_aś sobie na pytania z poprzedniego artykułu – masz już jakiś zarys tematów, które interesują Twoich_je odbiorców_czynie. Jednak zarys tematów nie wystarczy. Musimy przygotować plan. Dlatego wyciągnij notatki, które wtedy zrobiłeś_aś, bo będą nam potrzebne.
Co będziesz wysyłać w newsletterze?
Wiesz już jakie tematy poruszać. Teraz czas zadać sobie pytanie – o czym będziesz pisać w newsletterze? Newsletter to forma, która wymaga od Ciebie trochę więcej – odbiorcy_czynie spodziewają się większej wartości. Dlatego zastanów się czym będzie Twoje „więcej”. Materiały dodatkowe? Informacje zza kulis? Większa szczerość? Stałe kolumny?
Kiedy będziesz wysyłać newsletter?
Zastanów się też kiedy będziesz wysyłać swój newsletter. Według statystyk najwięcej osób wysyła newslettery we wtorki i czwartki (więc wtedy jest tłok na skrzynkach). Środa i piątek to dni, gdy wskaźniki otwarć są najwyższe.
Niezależnie od dnia tygodnia – najwięcej otwarć następuje w godzinach 10-12, a potem 17-18. Kiedy Ty będziesz wysyłać newsletter? Wybierz 1-2 dni w tygodniu i konkretną godzinę.
Zanim ruszysz z zapisami – postaraj napisać się kilka wiadomości na zapas. A jeśli chcesz, by Twoi_je odbiorcy_czynie mieli_ały dostęp do najświeższych informacji – ustal jeden dzień w tygodniu, kiedy go piszesz. Najlepiej dwa dni przed terminem wysyłki.
Co w czasie kampanii?
Jeśli dopiero zaczynasz, to nie musisz sobie zaprzątać głowy tym tematem. Jednak w którymś momencie zdarzy się, że Twój produkt nie będzie pierwszym produktem. I że nie wszyscy na Twojej liście mailingowej będą nim zainteresowani_e.
Co wtedy? Wysyłasz im wszystkie maile z kampanii? Oferujesz ciszę? Wysyłasz maile o innej tematyce?
Jak będziesz zbierać zapisy?
Zastanów się również w jaki sposób będziesz zbierać zapisy. Jest kilka miejsc, w których możesz zachęcać do zapisania się na newsletter:
- własna strona internetowa,
- media społecznościowe,
- dedykowana strona zapisu.
Własna strona internetowa
Jeśli masz stronę internetową, warto dodać ogólny formularz zapisu w kilku miejscach:
- stopka strony,
- pasek boczny,
- strona główna,
- popup.
Możesz również umieścić dedykowany formularz zapisu we wpisach blogowych – wtedy prezent za zapis musi być dopasowany tematyką do wpisu. Na przykład w tym artykule możesz zapisać się na serię dwóch webinarów, dzięki którym dowiesz się jak stworzyć newsletter i zacząć na nim zarabiać, a także jak zautomatyzować swój newsletter. Wystarczy, że wypełnisz poniższy formularz 🙂
Formularz zapisu znajdziesz również w pasku bocznym do tego artykułu 😉
Media społecznościowe
Media społecznościowe to dobre miejsce, żeby zachęcić subskrybentów do zapisywania się na newsletter. Są na to dwie metody:
- Jeśli masz prezent za zapis – możesz zachęcać do jego pobierania. Zarówno osobno, jak i w postach tematycznych, które umieszczasz w swoich SM.
- Jeśli napiszesz naprawdę fajny mail dobrze jest dać znać dzień wcześniej w swoich mediach społecznościowych, że taki mail pójdzie, co się w nim znajdzie i dać link do zapisów. Zdziwiłbyś_abyś się jakie to potrafi być skuteczne. Tu najbardziej działa poczucie, że coś nam umknie, jeśli się nie zapiszemy. Bo tak jest – jak ktoś się zapisze po terminie wysłania newslettera, to nie dostanie Twojej super hiper wiadomości.
Dedykowana strona zapisu
Możesz również stworzyć stronę lądowania zachęcającą do zapisania się na konkretny prezent za zapis. Taką jak ta do zapisywania się na serię dwóch webinarów.
Żeby takie zapisy były skuteczne, musisz w jakiś sposób odsyłać do tej strony lądowania, np. poprzez informacje w mediach społecznościowych czy reklamy.
Z jakiego programu skorzystasz?
Gdy masz już plan na swój newsletter, kolejnym krokiem będzie zastanowienie się z jakiego programu do wysyłki newslettera skorzystasz? Ale to już temat na kolejny artykuł 🙂