Jak wybrać wydarzenie do kampanii?

#1 Jakie wydarzenie wybrać do kampanii sprzedażowej?

Ruszamy na blogu z nową serią o tym jak zaplanować styczniową kampanię (choć, po prawdzie, na planowanie styczniowej też jest już ciutkę za późno ;)). Codziennie opublikujemy jeden artykuł wraz z materiałem wideo, z którego dowiesz się, jak zaplanować jeden z kroków kampanii sprzedażowej. Zaczynamy od kroku pierwszego: jakie wydarzenie wybrać do kampanii sprzedażowej?

Żeby kampania zadziałała prawidłowo i spełniła swoje zadanie – czyli wywindowała sprzedaż – musisz dać swoim odbiorcom coś w zamian. W przypadku biznesu edukacyjnego będzie to – oczywiście – wiedza. A właściwie – cel ubrany w wiedzę.

Aby przygotować porządną kampanię, musisz zacząć od wybrania rodzaju wydarzenia. Rodzaj wydarzenia zależy od tego jaką masz wiedzę do przekazania, a także od osobistych preferencji.

W dzisiejszym artykule będziemy rozmawiać o wydarzeniach, które odbywają się “na żywo”. Każde z nich może potem zostać zautomatyzowane. Jednak żeby tak się stało, należy najpierw przetestować je na jak największej grupie odbiorców.

No dobrze, to jakie wydarzenie wybrać do kampanii sprzedażowej?

Webinar

Webinar jest chyba najbardziej popularną formą okołosprzedażową. Nie bez powodu.

W porównaniu do innych form wydarzeń, wybija się następującymi plusami:

  • stosunkowo krótki czas przygotowania,
  • minimalne zaangażowanie odbiorców – szczególnie jeśli udostępniamy powtórkę,
  • forma wideo działa na odbiorców lepiej niż formy tekstowe,
  • możliwość interakcji prowadzący – odbiorcy,
  • dobrze zaprezentowany webinar ma bardzo wysokie wskaźniki konwersji.

Jednak ma również minusy. Jeśli odnajdujesz się w którymś z tych punktów, lepiej zrezygnuj z webinaru:

  • nie masz warunków, które pozwalają na poprowadzenie webinaru – to obejmuje odpowiednie tło, możliwość wytłumienia pogłosu, ciszę w biurze, dobre łącze internetowe itd. Czasy gdy można było prowadzić live’y z łazienki (jedna z moich klientek tak zaczynała w 2015 roku) dawno się skończyły,
  • masz małą społeczność i nie jesteś dostępny/a w godzinach, w których Twoi odbiorcy/czynie mają przestrzeń na webinary – największa wartość dodana przy webinarze to interakcje na czacie i zadawanie pytań. Jeśli masz poprowadzić “suchą” prezentację, bo na czacie nikt nie komentuje – lepiej jest nagrać szkolenie i udostępnić je w formie wideo,
  • nie potrafisz przekazać wiedzy kluczowej dla zmiany u Twoich odbiorców w 1,5 godzinnej prezentacji.

Wyzwania

Był okres, gdy wyzwania były bardzo popularne. Jednak w czasach TikToka i gigantycznej konkurencji, ich popularność znacznie spadła. Do wyzwania potrzebne jest sporo zaangażowania i skupienia naszych odbiorców, ponieważ każdego kolejnego dnia potrzebna jest wiedza z dnia poprzedniego. A czas skupienia ludzi w internecie z roku na rok jest coraz niższy.

Jednak jeśli dobrze rozegrasz wyzwanie, możesz być bardzo zadowolony/a z wyników. Dłuższy czas trwania = lepsza relacja z odbiorcami = lepsza konwersja. Wyzwania będą fantastycznym rozwiązaniem jeśli:

  • Twoimi odbiorcami są osoby mocno początkujące,
  • masz rozsądny pomysł na ścieżkę rozwoju dla swoich odbiorców, obejmującą maksymalnie 3 dni,
  • wiesz, że nie zmieścisz się z całą wiedzą, jaką chcesz przekazać, w jednym 1,5 godzinnym webinarze,
  • preferujesz wideo podczas szkolenia swoich odbiorców/czyń.

Jednak wyzwania zdecydowanie się nie sprawdzą jeśli:

  • Twoja społeczność jest zabiegana i nie jest w stanie włożyć odpowiedniego zaangażowania, potrzebnego do tej formy wydarzenia. Wyzwania wymagają poświęcenia pełnej uwagi przez minimum 2 godziny, kilka dni pod rząd. Dla wielu osób – zwłaszcza jeśli jeszcze Cię nie znają – będzie to zbyt duży wysiłek, poświęcony na rozwój w jednej, konkretnej dziedzinie,
  • nie masz warunków i preferencji do szkolenia w formie wideo,
  • nie masz pomysłu jak zorganizować fajne, angażujące wyzwanie.

Nagranie szkolenia

Ta forma wydarzenia będzie przypominać webinar, z wyjątkiem wszystkiego, co obejmuje formę “na żywo”: zadawania pytań i interakcji z odbiorcami/czyniami. Sprawdzi się dobrze przy małej społeczności, jednak musisz pamiętać o kilku rzeczach:

  • nagranie musi być ograniczone czasowo, w przeciwnym razie nikt go nie obejrzy,
  • tak jak w przypadku webinaru i wyzwania – materiał wideo musi być dobrej jakości, co oznacza, że musisz mieć odpowiednie warunki w swoim studiu nagraniowym,
  • ponieważ brak jest interakcji na żywo – musisz położyć szczególny nacisk na prośby o zadawanie pytań przez Twoich odbiorców/czynie. Zarówno w newsletterze, jak i w mediach społecznościowych, jeśli z nich korzystasz.

Kurs mailowy

Jeśli żadne z powyższych wydarzeń się dla Ciebie nie sprawdzi – możesz spróbować kursu mailowego. Będzie to forma podobna do wyzwania, jednak oparta tylko o maile. Musisz tu szczególnie zadbać o:

  • to, by Twoje maile do odbiorców były mocno napakowane wiedzą, ale też nieprzegadane,
  • materiały dodatkowe, które pomogą wdrożyć to, czego uczysz w swoim kursie mailowym,
  • dostarczalność,
  • nacisk na interakcje i zadawanie pytań w każdym mailu.

Jeśli to zrobisz, kurs mailowy może być dobrym rozwiązaniem gdy masz małą społeczność i nie chcesz korzystać z form wideo. Do plusów należy:

  • brak formy wideo,
  • łatwo go zautomatyzować,
  • wymaga najmniej zaangażowania – zarówno z Twojej strony, jak i ze strony Twoich odbiorców.

Jakie wydarzenie wybrać do kampanii sprzedażowej na święta i Black Friday?

Choć w tej mini serii skupiamy się na przygotowaniu się do kampanii styczniowej – chciałabym zaznaczyć, że są okresy, gdy promocja przez wydarzenie może być strzałem w kolano. Będą to okresy gdy każda możliwa osoba robi promocje – jak święta czy Black Friday. W takim czasie dużo lepiej jest dać zniżki na swoje produkty, niż organizować webinary czy kursy mailowe. Jeśli ludzie chcą w tym czasie zakupić Twoje produkty taniej – skorzystają z Twojej oferty. Promocja wydarzenia może zabrać niepotrzebne moce przerobowe/uwagę Twoich odbiorców/czyń, gdy z każdej strony atakują ich komunikaty o fantastycznych okazjach cenowych.

Oczywiście – nie znaczy to, że w tych okresach masz z komunikatów promocyjnych rezygnować całkowicie. Jednak przetestowaliśmy w zeszłym roku z klientem akcję promocyjną na Black Friday bez webinaru (do tej pory zawsze był) i sprzedaż była wyższa o 50% rok do roku.

Zanim podejmiesz ostateczną decyzję odnośnie wydarzenia, pamiętaj o najważniejszej zasadzie – wybierz takie, które będziesz w stanie zrobić na 100%. Najlepsze efekty finansowe są zawsze wtedy, gdy wykonujesz akcję promocyjną dobrze. Jeśli zdecydujesz się na coś, czego nie uda Ci się pociągnąć w 100% do końca – strzelasz sobie w kolano.

Druga ważna kwestia jest taka, że wybranie idealnej akcji promocyjnej dla siebie wymaga wielu prób, testowanie, analizowania błędów i wprowadzania poprawek. To, co sprawdzi się u jednej osoby, niekoniecznie zadziała równie dobrze u Ciebie – i odwrotnie.

Jeśli potrzebujesz pomocy w planowaniu swojej kampanii sprzedażowej, zapisz się na darmową, niezobowiązującą, 30-minutową konsultację wideo. Chętnie Ci pomogę!

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *