fbpx

Tworzenie grafik do mediów społecznościowych

Obrazy bombardują nas wszędzie, na ulicach, w mediach społecznościowych, w serwisach informacyjnych i na blogach. Czy tego chcemy, czy nie – nasze mózgi szybciej wyłapują obraz i jest to doskonała metoda na przyciągnięcie odbiorcy. A jak zrobić takie grafiki, które przyciągną, a nie odstraszą? Sprawdź, czym się kierować przy tworzeniu grafik do mediów społecznościowych.

 

Pierwszy etap tworzenia grafik do mediów społecznościowych

W poprzednich artykułach dotyczących identyfikacji wizualnej: kolorów marki, fontów i logo wspominaliśmy, od czego powinno się zaczynać. Czyli – od poznania swojego klienta oraz od cech charakterystycznych marki. Zakładamy, że masz już wybrane:

– kolory marki,

– fonty,

– styl, w jakim chcesz się komunikować.

Zanim przystąpisz do tworzenia swoich grafik do mediów społecznościowych, przejrzyj różne platformy i zobacz co jest popularne, jakie grafiki przyciągają, a jakie odstraszają, jakie panują obecne trendy.

 

Zapisz cechy identyfikacji wizualnej

Stwórz plik, gdzie masz wypisane numery kolorów, jakich fontów używasz, swoje logo. Możesz też stworzyć tablicę moodboard, czyli kolaż z inspiracjami w formie zdjęć, znaków graficznych i kolorów (więcej o moodboardach możesz poczytać u Zebza.net).

 

Skorzystaj z programów do tworzenia grafik do mediów społecznościowych

Obecnie w internecie można znaleźć ogrom platform do tworzenia grafik. Wiele rozwiązań jest bezpłatnych lub w stosunkowo niedrogich. Moja rada – wybierz jedną platformę, z której będziesz korzystać. Zbyt dużo opcji powoduje wydłużenie czasu pracy.

 

Najpopularniejsze programy to:

Canva

Królowa w zestawieniu. I nie ma się co dziwić :). Wiele opcji, bardzo duża baza szablonów, formatów, a także zdjęć stockowych i dodatkowych elementów, takich jak naklejki, ikony oraz animowane dodatki. Jednym z minusów może być fakt, że popularność tego programu widać w sieci – wiele szablonów jest powielanych i ciężko tu o oryginalność. Jednak zawsze można zmodyfikować szablon po swojemu 😉 

Z Canvy możesz skorzystać w bezpłatnym pakiecie, choć wtedy brak niektórych funkcji, np. zmiany rozmiaru grafiki i możliwości udostępniania grafik jako szablony. Wersja płatna to obecnie (styczeń 2021) koszt 49,99 zł lub 39,99 zł w zależności od pakietu i możliwość dołączenia 4 osób do zespołu. 

 

Crello

Program posiada podobne funkcje jak Canva. Szablony grafik, różne rozmiary, elementy animowane. Jeśli szukasz innych inspiracji to sprawdź, który program Ci bardziej odpowiada. Jednak w wersji bezpłatnej masz możliwość pobrania tylko 5 projektów, więc do regularnego korzystania może być mało, wersja płatna to koszt $9,99.

 

Adobe Spark

Kolejny program z funkcjami podobnymi do tych powyżej. Jednak darmowa wersja ma mocno ograniczone funkcje, a każdy projekt pobiera się ze znakiem wodnym Adobe Spark. Wersja płatna to koszt 12,29 € miesięcznie.

 

Pozostałe programy, które działają bardzo podobnie jak te wymienione powyżej, choć niektóre funkcje mogą Ci bardziej przypaść do gustu (my z nich nie korzystałyśmy, ale są na rynku):

Easil

Relaythat

DesignBold

Stencil

Snappa

Glorify

 

Jak stworzyć grafikę do mediów społecznościowych

Wypisz sobie, na jakie media społecznościowe potrzebujesz grafik i zapisz sobie ich rozmiary. Co prawda – większość programów sama podpowiada odpowiednie rozmiary, ale warto to kontrolować, bo czasami większy rozmiar o tych samych proporcjach może wyglądać lepiej.

 

Aby stworzyć grafiki do mediów społecznościowych, możesz działać trójtorowo:

  1. Wybierasz szablon, wstawiasz swoje zdjęcie lub zdjęcie stockowe, zmieniasz tekst i kolory pod swoją markę, pobierasz i publikujesz (niektóre programy mają już możliwość bezpośredniego publikowania na Twoich profilach społecznościowych).
  2. Wybierasz szablon, ale go modyfikujesz. Zmieniasz kształt, ułożenie elementów, dodajesz coś swojego i oczywiście swoje logo, kolory i tekst.
  3. Używasz pustej grafiki i tworzysz od podstaw swój szablon. Dobierasz ramki, elementy, zdjęcia, ikony i dopasowujesz do swojej identyfikacji.

Jeżeli kompletnie nie masz czasu, chęci i zmysłu graficznego, możesz zakupić gotowe szablony. Obecnie wielu twórców oferuje takie gotowe paczki do różnych mediów społecznościowych.

 

Zasady tworzenia grafik do mediów społecznościowych

Tworząc grafiki kieruj się kilkoma zasadami:

  • Co za dużo to niezdrowo – grafika musi być czytelna, a najważniejsze elementy wyróżnione. Litania napisów na grafice na pewno nie przyciągnie uwagi – i tak nikt tego nie przeczyta. Nie bez powodu Facebook przez jakiś czas blokował reklamy, które miały powyżej 20% tekstu na grafice. Po rezygnacji z tego ograniczenia zaczęły się pojawiać reklamy – koszmarki tekstowe, takie jak ta reklama szwajcarskiego Lidla:

grafiki do mediów społecznościowych

Sam/a przyznaj: ciężko w ogóle zorientować się co czytać w pierwszej kolejności na takiej grafice. Nie bierz z nich przykładu!

  • Kontrast – twórz kontrasty, czyli napis np. w białym kolorze, tło ciemne.
  • Używaj swoich kolorów i fontów.

 

Tworzenie grafik do mediów społecznościowych nie jest bardzo trudne, jednak to nie znaczy, że jest to szybki proces. Dlatego warto stworzyć kilka szablonów, które potem tylko modyfikujesz zmieniając tekst.

Pamiętaj także, że nie wszystko musisz robić samodzielnie. Jeżeli taka aktywność biznesowa Ci nie leży, może warto pomyśleć o oddelegowaniu tego zadania. Może się okazać, że grafiki będą ładniejsze, a Ty w tym czasie zarobisz więcej i zrobisz coś ciekawszego i bardziej produktywnego dla swojego biznesu.

Matka Założycielka tak zrobiła i jest od tego czasu dużo szczęśliwszą osobą, a jej biznes rozwija się prężniej! Gorąco polecamy to rozwiązanie. Jednak jeśli nie stać Cię na delegowanie grafik, zawsze możesz pomyśleć np. o kursie online z Canvy czy kupieniu szablonów grafik od jakiegoś twórcy.

Jak stworzyć grafiki do mediów społecznościowych?

Kurs Canvy (97 zł)

 

Jeśli chcesz zająć się tworzeniem grafik samodzielnie, ale nie masz wprawy – gorąco zachęcamy Cię do skorzystania z kursu, który nauczy Cię korzystać z tego narzędzia. My najbardziej lubimy Canvę, dlatego chcemy Ci polecić kurs Canvy od Jolanty Ambrożewicz. Nauczysz się z niego m.in. jak tworzyć grafiki i animacje w Canvie. Jest też osobna lekcja o dobieraniu kolorów i fontów marki, jeśli jeszcze tego nie zrobiłaś_eś 😉

Dzięki takiemu kursowi nauczysz się samodzielnie tworzyć spójne i atrakcyjne wizualnie grafiki. Jednak jeśli czujesz, że nie masz czasu i przestrzeni na uczenie się z kursem, możesz zainwestować w paczkę grafik.

 

Zestaw do tworzenia grafik (69 zł)

Ogólnie – korzystanie z gotowego zestawu grafik to nie jest najbardziej polecane przez nas rozwiązanie. Zestawy grafik mają ograniczoną ilość elementów i w krótkim czasie może się okazać, że wiele osób w świecie online korzysta z podobnych rozwiązań jak Ty. Nawet jeśli kolory się różnią – to serio widać.

Jednak jest to zdecydowanie rozwiązanie, które łączy ze sobą jednocześnie niską cenę i oszczędność czasu. Takich paczek grafik znajdziesz w Internecie całkiem sporo, np. w sklepie Pauliny Szczepańskiej.

Koszt: Twój czas

Jeśli zależy Ci na maksymalnym obcięciu kosztów, a jednocześnie masz sporo wolnego czasu – możesz pokusić się o całkowicie samodzielne tworzenie grafik. Wystarczy, że wybierzesz jedno z tych, które wymieniłyśmy w powyższym artykule i… krok po kroku się go nauczysz. Na pewno znajdziesz też sporo tutoriali, zwłaszcza dla Canvy. Niektóre narzędzia mogą mieć instrukcje użytkowania tylko po angielsku, ale nie zrażaj się. Jeśli narzędzie jest popularne, na pewno ktoś gdzieś stworzył polski instruktaż na jego temat 😉

My np. znalazłyśmy instrukcję obłsługi Canvy w 2 minuty, o tutaj: https://www.socjografka.pl/jak-zaczac-tworzyc-w-canva/

Koszt: to zależy 🙂

W przypadku grafik do mediów społecznościowych koszty mogą nie mieć końca. Dużo zależy od tego czy szukasz kogoś do stałej współpracy, czy też chcesz, żeby ktoś stworzył Ci szablony grafik, które później będziesz sam_a modyfikować.

Koszty są różne i zależą w dużej mierze od tego z kim wchodzisz we współpracę, a także czego konkretnie potrzebujesz. Znamy kilka osób, które zajmują się tworzeniem grafik do mediów społecznościowych:

  • Dorota Mroczek – zajmuje się m.in. tworzeniem grafik do mediów społecznościowych w Canvie. Jej cennik zaczyna się od 55 zł/rbh netto. Więcej na temat jej oferty znajdziesz na jej stronie internetowej,
  • Marzena Motyczka – Marzena do tworzenia grafik używa takich programów jak Canva, Crello i Piktochart. Jej cennik zaczyna się od 80 zł/rbh, ale naprawdę warto zainwestować tę kwotę. Stronę internetową Marzeny znajdziesz tutaj,
  • Iluzja.net – Iluzja to agencja marketingowa, odpowiedzialna za logo Kliknięte. Możesz zgłosić się do nich z prośbą o stworzenie szablonu grafiki na swoje potrzeby (z tym że oni nie pracują w Canvie, tylko Photoshop lub Adobe Illustrator). Wystarczy, że napiszesz lub zadzwonisz z prośbą o wycenę – projekt każdego szablonu jest wyceniany indywidualnie.

Możesz też pomyśleć o stałej współpracy przy obsłudze mediów społecznościowych. Ten temat będziemy poruszać mocniej na etapie budowania marki. Oprócz Marzeny, Doroty i agencji Iluzja do stałej współpracy przy obsłudze SM polecamy agencję VA-VOM – u nich obsługa SM zaczyna się od €130 (za 8 postów w miesiącu). Jeśli zdecydujesz się na usługi Iluzji – koszt miesięcznej obsługi to 65 zł netto za post, min. 5 postów w miesiącu. Marzena i Dorota rozliczają się za te usługi godzinowo, cenniki możesz sprawdzić na ich stronach 😉

Iza Skuza-Dąbrowska

Iza Skuza-Dąbrowska

Prawa Ręka i Mistrzyni Mediów Społecznościowych

Iza przede wszystkim zajmuje się tworzeniem treści i grafik do mediów społecznościowych. I jest w tym Mistrzynią!

Fantastycznie wyciąga to, co najważniejsze w danym momencie i informuje Was na bieżąco. Do tego odpisuje na Wasze komentarze i wiadomości na Instagramie.

Iza tworzy również piękne grafiki. Większość oprawy graficznej na stronie, w sklepie i w mediach społecznościowych to jej zasługa. Składa również ebooki – na przykład prezenty dla Was.

Jest też wsparciem pomysłów i nie waha się podzielić swoim zdaniem (nawet jeśli jest niepochlebne). Bez niej mielibyśmy logo, które wygląda jak świnka 😉

Do tego wymyśla fantastyczne nazwy produktów. Bez niej #projektrebranding na pewno by się nie udał!

A jeśli chcesz zobaczyć Izę w akcji, to polub nas na Facebooku lub obserwuj na Instagramie.