fbpx

Kolory marki – jak samodzielnie wybrać odcienie do identyfikacji wizualnej firmy

Rozpoczynasz działania w internecie pod swoją marką? Media społecznościowe, strona internetowa, reklamy internetowe. Wszystko pięknie, tylko jak to schludnie pokazać. Jest tyle ładnych kolorów i odcieni, że aż Cię korci, aby przetestować wszystko po trochu. Jednak nie tędy droga, lepiej od razu zdecydować się na kilka barw. Tylko jak wybrać samodzielnie kolory marki?

Ten artykuł jest fragmentem Interaktywnej Kolejki Mailowej. Jeśli chcesz do niej dołączyć i otrzymywać treści biznesowe dopasowane do tego, czego potrzebujesz – wypełnij naszą ankietę.

 

Kolory marki

Kolory marki, to kilka kolorów/barw/odcieni (z reguły od 3 do 6), którymi posługuje się Twoja firma. Używa się je w logo, grafikach do mediów społecznościowych, a także dodatkach drukowanych, gadżetach, a nawet na ubraniach. Wybrane barwy kojarzyć się będą z Twoją firmą. 

 

Wybór kolorów marki – od czego zacząć?

Zanim użyjesz w swoich postach i na stronie internetowej słodkiego różowego lub ukochanej czerni, zastanów się na chwilę. Zaraz dostaniesz podpowiedzi, w jakich programach możesz poszukać gotowych palet kolorów, ale najpierw pomyśl o swojej firmie i odpowiedź sobie na kilka pytań.

  • Do kogo kierujesz swoje produkty, treści? Są to dzieci, młodzież, a może eleganckie, bogate panie, czy ekologiczni hipsterzy?
  • Jakie wartości przedstawia Twoja firma, czy ma pokazywać waleczność, luksus, a może zabawę.
  • Zastanów się, czy kolorów będziesz używać tylko w projektach internetowych, czy planujesz także drukować dodatki z ich użyciem.
  • Pomyśl, czy masz już jakąś bazę, która może być inspiracją, np. jeśli prowadzisz szkołę językową, możesz umieścić odniesienia do kolorów na fladze danego państwa.

Ok, więc skoro już wiesz, do kogo będziesz kierować treści i co chcesz reprezentować, to mamy dla Ciebie kilka podpowiedzi z psychologii kolorów.

Barwy ciepłe

  • Czerwony -> Symbolizuje władzę, walkę, odwagę, ogień, ale także miłość, ekscytację i pożądanie. Wyróżnia się, jest stosowany jako ostrzeżenie.
  • Pomarańczowy -> Kojarzy się z przyjaźnią, radością, zabawą, więc nawiązuje do młodości, kreatywności, lekkości i aktywności. 
  • Żółty -> Ma 2 sprzeczne znaczenia. Z jednej strony kojarzy się ze słońcem, aktywnością, a także szczęściem, optymizmem i bogactwem. Jednak symbolizuje również tchórzliwość, zdradę i ostrożność. Jest to kolor wyróżniający się, zwłaszcza na ciemnym tle. 
  • Różowy -> Bez wątpienia w naszym kręgu kulturowym jest kojarzony z kobiecością, romantycznością i opiekuńczością. Jest to kolor radosny i kojarzący się z beztroską. 
  • Brązowy -> Kojarzy się z ziemią, drzewami, solidnością. Brąz może symbolizować spokój, powagę, ale także neutralności i niezawodność.

Barwy zimne

  • Zielony -> Kolor przeciwny do czerwieni. Symbolizuje nadzieję, życie, harmonię, wolność i szczęście. Ostatnimi laty zyskał również skojarzenie z ekologią i produktami pochodzenia naturalnego.
  • Niebieski -> Kojarzy się z niebem, otwartą przestrzenią, oceanem, a więc spokojem, stabilizacją, mądrością, wiedzą i zrozumieniem.
  • Fiolet (purpura) -> Kolor luksusu, elegancji, przepychu, wspaniałości, szlachetności i duchowości. Pomaga się skoncentrować i opanować emocje. Bardzo dobrze komponuje się z jaskrawymi kolorami.

Barwy neutralne

  • Czerń -> Kolor o dwóch znaczeniach, z jednej strony smutek i izolacja, ale równocześnie  elegancja i ekskluzywność. Sugeruje również charakter formalny.
  • Biel -> Najjaśniejsza z barw. W kulturze zachodniej to kolor kojarzony z czystością, niewinnością i dobrem, a także medycyną. 
  • Szary -> Bardzo uniwersalny kolor, nie posiada żadnych uwarunkowań kulturowych, kojarzony jest z elegancją, formalnością i mądrością.

 

Wybór kolorów marki – narzędzia

Jednym z najciekawszych rozwiązań jest program Adobe Color. Możesz wybrać palety kolorów, w bardzo intuicyjny sposób – za pomocą koła kolorów – a także zainspirować się trendami, gotowymi paletami lub wyciągnąć kolory ze zdjęcia. Polecam potestować 🙂

 

Kolejnym rozbudowanym programem jest Coolors. Tutaj możesz pobawić się w automatyczne generowanie palety, możesz zainspirować się gotowymi paletami, albo wyszukać numerację kolorów z konkretnej grafiki, zdjęcia. 

 

Bardzo prostym i bez udziwnień programem do wyboru palety kolorów jest Kalkulator Kolorów. Po wybraniu koloru podstawowego automatycznie dobierane są pozostałe kolory i odcienie. Kartę kolorów (w wersji RGB — stosowana numeracja do projektów komputerowych oraz CMYK — czyli paleta używana w druku) możesz wydrukować.

 

Do wyboru gotowej palety kolorów warto też zainspirować się konkretnymi zdjęciami. Polecam zajrzeć na stronę Design-seeds, gdzie po wybraniu konkretnego koloru lub motywu zdjęcia – na przykład zima – otrzymuje się gotowe zdjęcia wraz z numeracją kolorów. 

 

Jeśli masz gotowe zdjęcie i chcesz sprawdzić jakie kolory były tam użyte, możesz użyć Automatycznego próbnika kolorów, który pokaże ci na kole, jakie kolory i w jakiej ilości zostały użyte na grafice. Wyniki możesz pobrać. Ostrzegam jednak, że to dość stara strona i jest bez SSL.

 

Na stronie Pigment możesz poszukać swojej palety, wybierając jeden podstawowy kolor jako bazę, np. niebieski. Numery kolorów można pobrać, a także sprawdzić gradient, czy zdjęcia dwutonowe. 

 

Kolory marki nie są najważniejsze

Mimo iż wielu specjalistów mówi, jak ważna jest identyfikacja wizualna i wybranie tych odpowiednich kolorów marki, to pamiętaj, że nie wszystko musi być od razu. Tworząc swoją firmę i przekaz na zewnątrz, warto wybrać swoje barwy, aby posługiwać się nimi i nie zastanawiać się za każdym razem nad dobraniem kolorów. Jednak pamiętaj, że kolory można zawsze zmienić i uwierz, że robiła to już niejedna firma (w tym my), zarówno te małe, jak i wielkie koncerny. Więc kiedy już rozkręcisz swoją markę i będziesz chciał inną szatę graficzną, to spokojnie możesz to zrobić, a zmiany wykorzystać nawet jako atut i dodatkową reklamę swojej marki.

 

Iza Skuza-Dąbrowska

Iza Skuza-Dąbrowska

Prawa Ręka i Mistrzyni Mediów Społecznościowych

Iza przede wszystkim zajmuje się tworzeniem treści i grafik do mediów społecznościowych. I jest w tym Mistrzynią!

Fantastycznie wyciąga to, co najważniejsze w danym momencie i informuje Was na bieżąco. Do tego odpisuje na Wasze komentarze i wiadomości na Instagramie.

Iza tworzy również piękne grafiki. Większość oprawy graficznej na stronie, w sklepie i w mediach społecznościowych to jej zasługa. Składa również ebooki – na przykład prezenty dla Was.

Jest też wsparciem pomysłów i nie waha się podzielić swoim zdaniem (nawet jeśli jest niepochlebne). Bez niej mielibyśmy logo, które wygląda jak świnka 😉

Do tego wymyśla fantastyczne nazwy produktów. Bez niej #projektrebranding na pewno by się nie udał!

A jeśli chcesz zobaczyć Izę w akcji, to polub nas na Facebooku lub obserwuj na Instagramie.