fbpx

Jak zrobić logo firmowe

Czy można zrobić logo firmowe samodzielnie? Czym różni się logo od logotypu? A czy to w ogóle jest potrzebne? Wielu początkujących przedsiębiorców szuka odpowiedzi na takie pytania. Poniżej przeczytaj kilka podstawowych zasad i zapoznaj się z przydatnymi narzędziami.

Ten artykuł jest fragmentem Interaktywnej Kolejki Mailowej. Jeśli chcesz do niej dołączyć i otrzymywać treści biznesowe dopasowane do tego, czego potrzebujesz – wypełnij naszą ankietę.

 

Co to jest logo firmowe?

Logo firmowe to graficzna forma, która przedstawia firmę, organizację, wydarzenie. Logo ma być graficznym wyróżnikiem danej marki. Dla przykładu – kilka wielkich marek, które są rozpoznawalne po swoim logo: Nike, Apple, Audi, McDonalds. Jednak, wbrew pozorom, dobre logo wcale nie musi być wyznacznikiem marki. Więcej osób kojarzy markę po nazwie, zwłaszcza jeżeli jest to marka osobista oparta na nazwisku.

 

Z czego składa się logo?

Logo to najobszerniejsze pojęcie. Pod tą nazwą kryją się wszystkie elementy, czyli zarówno znak graficzny (sygnet, symbol), jak i nazwa firmy (logotyp) oraz slogan (hasło firmowe, tagline). Te elementy czasem występują osobno, np. tylko symbol, a czasem można zauważyć całościową formę. Oczywiście przeglądając przykładowe logo można też zaobserwować połączenie nazwy firmy w znak graficzny np. NFZ (wiemy, że skojarzenia niezbyt dobre, ale spróbuj spojrzeć tylko na logo).

 

Czy można zrobić logo firmowe samodzielnie, bez profesjonalnej usługi grafików?

Odpowiedź brzmi: to zależy 🙂 Jeśli startujesz z dużą marką i możesz przeznaczyć budżet na takie usługi, to warto skorzystać z usług profesjonalistów. Jednak zdajemy sobie sprawę, że zaczynając swój mały biznes, liczy się każdy grosz. 

Zanim podejmiesz decyzję, czy stworzenie logo oddelegować – odpowiedź sobie na kilka pytań:

  • Czy masz pomysł na logo?
  • Czy wiesz co chcesz osiągnąć poprzez logo, np. chcesz, aby oddawało elegancki styl marki lub nowoczesność itp.
  • Czy będziesz potrzebować logo wysokiej jakości do druku i wielu projektów graficznych?
  • Czy faktycznie będziesz używać logo?

A skąd takie pytania? Bo akurat przy biznesach online, często okazuje się, że logo jest praktycznie w ogóle nieużywane lub bardzo sporadycznie w materiałach PDF. Zwłaszcza jeśli biznes ma być oparty na marcie osobistej, a większość Twojej komunikacji skupia się na Twoim wizerunku. 

Jeśli po przeanalizowaniu swojego budżetu i celu na najbliższe miesiące, podjąłeś decyzję o samodzielnym stworzeniu logo – czytaj dalej.

 

Czym się kierować przy tworzeniu firmowego logo?

  • Jaki jest styl marki?
  • Kim jest Twój odbiorca? (więcej o tym pisaliśmy w poprzednich artykułach o kolorach marki i doborze fontów)
  • Przejrzyj logo konkurencji, aby zainspirować się, ale także, aby nie zdublować pomysłu (wbrew pozorom, bardzo często znaki się powtarzają)
  • Czy Twoje logo można narysować z pamięci na kartce, czyli prostota rządzi 
  • Nie twórz na siłę znaku, możesz stworzyć logo składające się z samej nazwy, jak np. IBM
  • Skorzystaj z rozwiązań technologicznych, czyli z kreatorów loga (choć szablony są dosyć popularne i pomysły sztampowe, sprawdzi się jako rozwiązanie niskobudżetowe dla osób, które nie są grafikami).

 

Programy do samodzielnego stworzenia logo

Jeśli nie masz zdolności graficznych, a zakładamy, że czytając ten tekst szukasz najprostszych podpowiedzi – warto skorzystać z szablonów i kreatorów. Niekoniecznie musisz akceptować każdy pierwszy lepszy pomysł zasugerowany przez program, ale będzie to już dobra baza.

 

Płatne kreatory logo

 

WIX

Prosty program, pokazuje podpowiedzi logo, można edytować kolory, cienie, elementy. Możliwość zakupu logo w wersji podstawowej w cenie 89,90 zł, ale tylko plik PNG, lub wersji rozszerzonej z plikami wektorowymi za 209,50 zł.

 

LOGOMASTER

W tym programie wybierasz rodzaj firmy, wskazujesz 3 typy, które Ci się podobają, kolory oraz kształty. System podpowiada kilka wzorów, które możesz edytować – kolory, fonty, rozmiary. Fajną opcją jest możliwość podpatrzenia projektu w realu, czyli np. jak to wygląda na bilbordzie, wizytówce itp. Aby zakupić produkt, masz do wyboru 3 pakiety od 100 zł do 500 zł. 

 

SMASHINGLOGO

Prosty kreator, a równocześnie zawiera dużo opcji zmiany ikony, jej położenia, poziomów tekstu. Pod kreatorem od razu jest widoczny podgląd projektu na różnych zdjęciach. Pakiety są dostępne w dosyć przystępnych cenach od 129zł do 229 zł.

 

LOGOMAKER

Dobry program do poszukania inspiracji. Po wpisaniu nazwy kreator podpowiada kilkadziesiąt pomysłów, więc można przejrzeć na raz wiele propozycji i potem je modyfikować. Na plus jest też duża baza rysunków oraz ikon, nie tylko takich podstawowych jak kwadraty, czy koła. Dostępny jest podgląd projektu w realnych warunkach. Edycja jest prosta, ale nie ma wiele opcji zmian dla ikon, czy tekstu. Ceny od 12,5 euro do 17,50 euro.

 

LOGASTER

Kreator podobny do innych, jednak ma mało opcji zmiany np. kształtów i jakoś tak mało intuicyjny. Ceny kształtują się w przedziale 19,99 – 89,99 euro.

 

MY BRAND NEW LOGO

Prosty w obsłudze kreator, choć projekty bardzo standardowe, Brakuje podglądu ikon, bo trzeba wpisać konkretną rzecz i to po angielsku, np. car. Cena za logo to 20 euro lub 50 euro. 

 

Darmowe kreatory logo

 

ZYRO

Darmowy kreator logo do użytku komercyjnego. Ma wbudowane ładne, niesztampowe znaki graficzne. Można pobrać jednak tylko plik PNG, ale za to z przezroczystym tłem. Jak na darmową opcję, kreator jest wart uwagi.

 

SQUARESPACE

Kolejny darmowy kreator, bardzo prosty w obsłudze i z prostymi wzorami. Możesz pobrać logo w formacie PNG, z przezroczystym tłem.

 

CANVA

Jednym z najpopularniejszych programów do prostych projektów graficznych jest Canva. Natomiast, jeżeli chodzi o kwestie logo, jest tutaj sporo niewiadomych odnośnie użycia go. W skrócie: logo nie może zostać zastrzeżone, najlepiej używać prostych form geometrycznych np. koło, linia, kwadrat, gdyż zdjęcia lub niektóre symbole, ikony mogą podlegać już ochronie prawnej. Dosyć prosto wytłumaczyła to Aga Zalewska w tym artykule. Takiego logo nie pobierzesz też w wersji wektorowej, czyli może być problematyczne w wydruku.

Jednakże – jeżeli zależy Ci na szybkim zrobieniu podstawowego logo, które będzie sporadycznie używane w mediach społecznościowych możesz skorzystać. W darmowej wersji Canvy nie można również pobrać obrazu z przezroczystym tłem. Możesz je za to wyciąć potem w innym programie graficznym, np. Gimp 😉 Wersja za darmo zawsze wymaga trochę większej kreatywności.

 

Powyższe programy to tylko część z dostępnych kreatorów. Jednak jak widać – jeśli chcemy całkowicie za darmo – może być ciężko o dobre jakościowo pliki. Z kolei płatne kreatory niekoniecznie wychodzą dużo taniej niż współpraca z profesjonalistą. My za nasze logo zapłaciłyśmy 500 zł netto. Dlatego jak zawsze zachęcamy do przemyśleń, na jakim etapie biznesu jesteś i co jest Ci niezbędne do działania. A także – czy tańsza opcja rzeczywiście bardziej się opłaca 😉

Powodzenia w tworzeniu firmowego logo 🙂

 

Iza Skuza-Dąbrowska

Iza Skuza-Dąbrowska

Prawa Ręka i Mistrzyni Mediów Społecznościowych

Iza przede wszystkim zajmuje się tworzeniem treści i grafik do mediów społecznościowych. I jest w tym Mistrzynią!

Fantastycznie wyciąga to, co najważniejsze w danym momencie i informuje Was na bieżąco. Do tego odpisuje na Wasze komentarze i wiadomości na Instagramie.

Iza tworzy również piękne grafiki. Większość oprawy graficznej na stronie, w sklepie i w mediach społecznościowych to jej zasługa. Składa również ebooki – na przykład prezenty dla Was.

Jest też wsparciem pomysłów i nie waha się podzielić swoim zdaniem (nawet jeśli jest niepochlebne). Bez niej mielibyśmy logo, które wygląda jak świnka 😉

Do tego wymyśla fantastyczne nazwy produktów. Bez niej #projektrebranding na pewno by się nie udał!

A jeśli chcesz zobaczyć Izę w akcji, to polub nas na Facebooku lub obserwuj na Instagramie.