fbpx

Identyfikacja wizualna firmy – na czym polega?

Identyfikacja wizualna jest bardzo ważnym elementem budowania wizerunku naszej marki. Ludzie są wzrokowcami – dlatego bardzo ważne jest, by rozpoznawali Cię „na pierwszy rzut oka”. W najbliższym czasie porozmawiamy właśnie o tym, jak budować wizerunek marki, wizualnie rozpoznawalny wśród odbiorców. Na pierwszy ogień idzie wywiad z Pauliną Bubak – graficzką pracującą w Iluzja.net. To właśnie Paulina odpowiada za logo Kliknięte i nową kolorystykę. Obroniła w tym roku magistra z grafiki komputerowej i od lat zajmuje się tworzeniem identyfikacji wizualnych dla klientów. Mamy na pokładzie turboekspertkę! Zapinajcie pasy i zaczynamy 😉

Ten artykuł jest fragmentem Interaktywnej Kolejki Mailowej. Jeśli chcesz do niej dołączyć i otrzymywać treści biznesowe dopasowane do tego, czego potrzebujesz – wypełnij naszą ankietę.

Co to jest identyfikacja wizualna i po co się ją robi?

Identyfikacja wizualna to szereg materiałów, znaków, kolorów czy symboli, które określają i jednocześnie wyróżniają daną markę. Identyfikacja wizualna powinna być dopasowana do charakteru danej marki, ideologii jaką wyznaje dane przedsiębiorstwo, a także do branży w jakiej działa dana firma.

Wykreowana identyfikacja ma za zadanie wyróżnić daną markę spośród konkurencji.

Ważne, aby wszystkie elementy składające się na identyfikację, były spójne. Dzięki temu np. pokazując produkt w kilkusekundowym spocie, krótkiej reklamie, czy nawet promowanym poście na FB – nawet jeśli jest to nowość, a sama kreacja marki jest znana – będzie on rozpoznany i utożsamiony z marką.

Po co właściwie ta identyfikacja wizualna?

Zdarzają się klienci (pewnie nie tylko my tego doświadczyliśmy), którzy przychodzą do nas i chcą „jakąś wizytówkę”. Albo tacy, którzy mówią „założyłem firmę, zróbcie mi jakąś stronę”. Klientom wydaje się, że przy takich projektach wystarczy podać nazwę firmy i wszystko „jakoś” zrobimy. No tak, wszystko świetnie, zaprojektować możemy wszystko – ale czy ta „jakaś” wizytówka będzie dobra akurat dla ich firmy? Raczej nie!

Trzeba przeprowadzić odpowiedni wywiad z klientem, pozyskać jak najwięcej informacji, poznać ofertę i „zwyczaje” firmowe, ideologię, a także zbadać konkurencję. Wtedy dopiero pozyskamy obraz jaka jest nasza pozycja na rynku, jak chcemy być postrzegani i z uwzględnieniem tych wszystkich czynników zaprojektować odpowiednią identyfikację.

Dalej pada pytanie po co to wszystko, ta identyfikacja, to rozpoznanie, przecież można zrobić szybko projekt, wydrukować i już jest!

To bardzo proste! Identyfikacja wizualna jest potrzebna do wyróżnienia swojej firmy, marki i do odróżnienia jej od konkurencji. Dzięki charakterystycznej identyfikacji, dopasowanej do naszej ideologii, zbudujemy rozpoznawalność wśród potencjalnych konsumentów. A więc w uproszczeniu i finalnie: identyfikacja (i dobry research, który za nią stoi) jest po to, aby potencjalni klienci patrząc na ulotkę, stronę czy wizytówkę wiedzieli, że nasze usługi są np. ekskluzywne, drogie, z górnej półki, że my produkujemy kosmetyki a nie „zupki chińskie”. To działa również w drugą stronę –  tanie, ogólnodostępne, każdego na nas stać 😉

Na co składa się identyfikacja wizualna?

Pytanie można odebrać nieco dwuznacznie.

  1. Na co składa się identyfikacja wizualna jeśli chodzi o klienta (jakie są jej elementy)?
  2. Dla projektanta/grafika – jakie działania musi wykonać, żeby powstała cała identyfikacja wizualna dla potencjalnego klienta?

Zacznijmy od pierwszej części.

Elementy identyfikacji z perspektywy klienta

Na identyfikację wizualną składa się wiele elementów, są to między innymi:

  • logo,
  • kolorystyka,
  • krój pisma,
  • poszczególne materiały reklamowe (spójnie zaprojektowane),
  • wygląd wnętrz np. wystrój biura, salonu, sklepu czy hotelu,
  • wygląd produktów i opakowań, które klient sprzedaje.

W identyfikacji wizualnej danego przedsiębiorstwa (zarówno korporacji, jak i małej firmy) – ważny jest wizerunek, a więc: zachowanie pracowników, ich wygląd (np. uniformy pracownicze), a nawet sposób w jaki odnoszą się do klienta.

Wszystkie powyżej wymienione składają się na całościową identyfikację wizualną.

Elementy identyfikacji z perspektywy projektanta

Jako projektant/grafik z kilkuletnim doświadczeniem mogę powiedzieć, że na równi stoją 3 rzeczy:

  • kreatywność,
  • znajomość narzędzi pomocniczych i całego procesu,
  • umiejętność rozmowy i poznania klienta jak również jego branży.

Połączenie tych trzech rzeczy sprawia, że powstają naprawdę niebanalne identyfikacje, które wyróżniają klientów na rynku spośród konkurencji. Te identyfikacje sprawiają również, że klient nie traci swojej tożsamości. Projektując, zawsze staram się przeprowadzić wywiad z klientem, który określi jakie ma oczekiwania i jak chciałby być postrzegany. W takim wywiadzie – co może bardzo prozaiczne – proszę również o wskazanie nam na przykładach (są to nasze późniejsze inspiracje) co mu się podoba – dzięki takiemu działaniu poznajemy gusta klienta.

Jak oceniamy identyfikację wizualną w Kliknięte?

W naszej ankiecie oceniamy do identyfikacji wizualnej trzy rzeczy, potrzebne w biznesie online. W sumie można otrzymać trzy punkty, za każdą z rzeczy po jednym:

  • logo,
  • kolorystyka marki wraz z fontami,
  • szablony grafik (np. do mediów społecznościowych).

W najbliższym czasie będziemy szerzej omawiać każde z tych zagadnień. Jednak jeśli chcecie zdać się w tej kwestii na profesjonalistkę, jaką jest Paulina, gorąco zachęcamy Was do skorzystania z oferty Iluzja.net. W dalszej części artykułu przeczytacie jak wygląda proces tworzenia identyfikacji wizualnej, ale zrobimy sobie mały przerywnik, żeby popodziwiać fantastyczne projekty Pauliny 🙂

Klientka zleciła nam wykonanie całościowej identyfikacji wizualnej (logo + dobranie kolorów + strona + materiały reklamowe).
Identyfikacja stworzona w oparciu o inspiracje klientki. Ma reprezentować wysokiej jakości usługi kosmetyczne (salon kosmetyczny).
Dla Gminy Sieraków projektowaliśmy tylko 2 akcydensy (wizytówki ogólne + personalizowane dla każdego z działów, papeteria urzędowa).
Zostały one zaprojektowane w oparciu o przekazaną księgę znaku, która określała wytyczne, które muszą być zastosowane tworząc dodatkowe materiały reklamowe/reprezentacyjne dla klienta.
Projekt logo + wytyczne z księgi znaku zostały zaprojektowane dla Gminy przez kogoś innego.
Podobnie jak dla Gminy Sieraków dla Ministerstwa Cyfryzacji projektowaliśmy w oparciu o wytyczne znajdujące się w księdze znaku logotypu głównego, tym razem powstały 3 dodatkowe logo działów (RSRP, RDP, RDK).
Naszym zadaniem było utworzenie (również dobranie kolorów) logotypów dla Rozwoju Systemu Rejestrów Państwowych, Rejestru Danych Kontaktowych oraz Rejestru Dokumentów Paszportowych.
Paulina przygotowała też całą identyfikację wizualną swojego wesela. Pełną identyfikację (wraz z inspiracjami) możesz zobaczyć w serwisie Behance

Jak wygląda proces tworzenia identyfikacji wizualnej?

Proces jest złożony. Nawet jeśli coś powstanie w tzw. trybie ekspresowym, to uwierzcie – jest to przemyślane i powstaje w zgodności z tym, o czym pisałam powyżej (kreatywność, narzędzia, odniesienie do preferencji klienta).

Proces krok po kroku

Jeśli projektujemy pełną identyfikację wizualną (np. od tzw. „zera”) – pierwszym krokiem jest przede wszystkim rozmowa z klientem. Poznanie jego oczekiwań, rozmowa, sprawdzenie nadesłanych inspiracji. Po przetworzeniu wszystkich informacji, sprawdzeniu konkurencji, powstają pierwsze szkice – w naszym przypadku najczęściej cyfrowe. Dobieramy kolory, fonty, jako pierwsze projektujemy logo.

Po okazaniu wstępnego projektu/projektów klient zawsze ma możliwość wypowiedzieć się w temacie przedstawionego projektu, a także ma możliwość wprowadzenia korekty. Duży wpływ na wybór i zatwierdzenie finalnej wersji ma prezentacja i omówienie projektu (zaznaczenie cech charakterystycznych, inspiracji, opowieść „skąd to w ogóle się wzięło” 😊).

Gdy tylko mamy zatwierdzone logo – projektujemy dalej.

Zazwyczaj zaczynamy od wizytówki. Kolejno ulotki i inne materiały reklamowe, które są niezbędne do tego, aby zaprezentować całą ofertę klienta. Wszystkie projektowane przez nas materiały reklamowe są spójne i graficznie pasujące do całej stworzonej identyfikacji.

W zależności od potrzeb klienta tworzymy również księgi identyfikacji wizualnej, w której określamy wytyczne wizerunkowe na przyszłość – z myślą o rozwoju firmy (np. poszerzenie oferty lub wyjście na rynki zagraniczne). Co ważne – klient czynnie uczestniczy w całym procesie. Ma możliwość wprowadzania korekt. Projekt zostaje finalnie skończony po pełnej akceptacji klienta.

Typowe błędy przy tworzeniu identyfikacji wizualnej

Typowy błąd… jest takich kilka:

  • pierwszy najbardziej pospolity to ten, który opisałam już powyżej: „projekt na szybko, tylko wizytówka, ja podam dane, a wy zrobicie”. W przypadku braku podania jakichkolwiek informacji, niechęci do rozmowy i przedstawienia swojego biznesu, trudno o udaną identyfikację wizualną,
  • wprowadzanie uporczywych zmian w projektach, które negatywnie wpływają na wizerunek,
  • zbyt mocna chęć upodobnienia się do konkurencji,
  • proszę o „większe logo” – to chyba mój ulubiony tekst. Chodzi głównie o projekty, które zawierają w sobie logo, np. kalendarz, ulotka czy wizytówka. W wielu przypadkach większe logo zaburzy kompozycję projektu. Mimo to klienci proszą o powiększenie logo na projekcie i najlepiej umieszczenie go w samym centrum projektu. Zwykle dlatego, że wydaje im się, że większe logo poprawi projekt (staną się dzięki temu bardziej widoczni) . Niestety – tak nie jest. W przypadku, gdy umieszczamy logo na projektach dbamy o to, by były one spójne – kolorystycznie i graficznie – i same „przez się” się broniły. Układ graficzno-kolorystyczny mówi nam już tak dużo, że logo umieszone na projekcie nie musi zajmować 70% jego powierzchni,
  • przekazywanie uwag w sposób niezrozumiały lub wycofywanie się zbyt szybko (np. jestem w trakcie korekty projektu i otrzymuję e-mail o treści: „przemyślałem, miała pani rację, proszę zostawić tak jak było”).

A więc – jeśli zdecydujecie się na projektowanie całościowej identyfikacji wizualnej przez profesjonalistę, mówcie otwarcie o swoich pomysłach, rozmawiajcie i opowiadajcie o swojej ofercie/firmie. Nie bójcie się również mówić o tym, że chcecie coś zmienić, dodać, odjąć – jeśli coś wyda się złe lub negatywnie wpłynie na projekt, profesjonalista z branży Wam o tym powie! Zaufajcie komuś, kto projektuje dla Was identyfikację!

Czym różni się identyfikacja zrobiona przez specjalistę od tej zrobionej samodzielnie?

Specjalista ma przede wszystkim doświadczenie, zna się na „rzeczy” i wie co będzie dla Ciebie dobre, a co negatywnie wpłynie na Twój wizerunek. Ma również umiejętności graficzne, które sprawą, że Twoja identyfikacja będzie wyglądała profesjonalnie i się wyróżniała. Jednak przede wszystkim nie będzie to „logo z kreatora”, a prawdziwie dopasowana do Ciebie i Twoich oczekiwań identyfikacja.

Pamiętajcie, że projektanci są na bieżąco z trendami, potrafią dopasować i stworzyć grafikę tak, aby była zwizualizowaniem waszych wyobrażeń, jak również wpisywała się w najnowsze trendy. Nie będzie to kicz – a grafika na wysokim poziomie, która będzie godnie reprezentować wasze usługi czy produkty.

A jak to wygląda z tym samodzielnym robieniem identyfikacji? No cóż… podsumuję to tak… logo zapisane w programie WORD się nie sprawdza! 😉

Jaki jest koszt zrobienia identyfikacji wizualnej przez Iluzja.net?

Wszystko zależy od tego jak rozbudowana ma być identyfikacja wizualna i czego klient potrzebuje. Na identyfikację wizualną składa się wiele elementów, o których mówiłam powyżej, więc w zależności od ilości akcydensów [przyp. red.: dodaliśmy link z tłumaczeniem, bo sami nie wiedzieliśmy, co to słowo oznacza ;)], których potrzebuje klient, cena ulega zmianie.

Podstawowe ceny, które obowiązują na dzień pisania tego artykułu to:

  • logo od 499 zł netto (składa się na to dobranie kolorów firmowych, fontów, stworzenie według procesu opisanego powyżej). Jeśli klient wymaga od nas rozbudowanej księgi znaku, cena jest nieco wyższa – wszystko zależy od tego jak rozbudowana ma być „księga znaku”.
    Utworzone projekty przekazujemy do klienta w kilku wygenerowanych rozszerzeniach (wśród nich wektory, pozwalające na rozpowszechnianie grafik bez straty jakości nawet w dużych powiększeniach).
  • projekty graficzne realizujemy od 59 zł netto – budujemy je w oparciu o wcześniej przygotowane wytyczne wizerunkowe. Wszystko po to aby całość stworzonych materiałów była spójna i składała się na czytelną i wyróżniającą się identyfikację wizualną.

Ceny podajemy „od”, gdyż do każdego z naszych klientów podchodzimy indywidualnie. Każdy z nich ma inne oczekiwania co do ilości i obszerności materiałów. Przy zamówieniu kilku projektów jednocześnie stosujemy rabaty.

 

Jeśli spodobał Ci się wywiad i chcesz zlecić tworzenie identyfikacji wizualnej – zachęcamy do skorzystania z oferty Iluzja.net. Możesz do nich zadzwonić lub napisać maila.

Jednak jeśli uważasz, że dasz radę zrobić to samodzielnie – śledź nas na bieżąco. Przez najbliższe tygodnie będziemy poruszać każde oceniane przez nas zagadnienie osobno: kolory z fontami, logo i grafiki do mediów społecznościowych.