fbpx

Gdzie postawić stronę internetową?

Decyzja zapadła – chcesz mieć stronę internetową. Jednak co dalej? Przeglądając internet, widzisz setki reklam i gubisz się – o co chodzi z tymi platformami, serwerami itd. Zastanawiasz się, jakie są różnice, i dlaczego jedne są za darmo (przynajmniej teoretycznie), a inne kosztują miliony. Sprawdź najpopularniejsze platformy i wybierz gdzie postawić stronę internetową.

Ten artykuł jest fragmentem Interaktywnej Kolejki Mailowej. Jeśli chcesz do niej dołączyć i otrzymywać treści biznesowe dopasowane do tego, czego potrzebujesz – wypełnij naszą ankietę.

 

Kontynuujemy temat budowania marki – strony internetowe. Jeśli zastanawiasz się, czy strona internetowa w ogóle jest Ci potrzebna, cofnij się do poprzedniego artykułu i sprawdź. 

 

Na jakiej platformie postawić stronę internetową?

 

   1. WIX

 

Mocno reklamowana platforma, tzw. agregat stron internetowych. WIX jest promowany jako prosty sposób na zbudowanie własnej strony internetowej. To narzędzie działa na zasadzie “drag and drop”, czyli przenieś i upuść. 

Postawienie samej strony internetowej jest bezpłatne, jednak widnieje wtedy pod adresem nadanym przez WIX. Jeśli chcesz już podpiąć swoją domenę – czyli adres – oraz mieć certyfikat ssl, miesięczny koszt wynosi 17 zł. Wyższe pakiety z większą ilością dodatków, np. usunięcie reklam WIX, większa pamięć i video – to koszt nawet 80 zł /mc. Sklep internetowy jest dodatkowo płatny od 60 zł/mc.

 

Zalety WIX:

  • Prosty i intuicyjny edytor
  • Niski próg kosztowy
  • bezpłatny serwer

 

Wady WIX:

  • wysoki koszt dodatków i sklepu internetowego
  • strona internetowa jest słabo zoptymalizowana pod kątem ładowania i pozycjonowania 

 

     2. Blogspot (blogger)

 

Blogspot – jak sama nazwa wskazuje – jest platformą przeznaczoną do blogów, czyli jest nastawiona na umożliwienie dodawania treści tekstowych. Jest własnością Google, co podobno przekłada się na lepsze pozycjonowanie. Standardowo strona jest tworzona z adresem blogspot, ale możesz wykupić własną domenę i podpiąć pod stronę. 

 

Zalety Blogspot:

  • łatwa konfiguracja strony
  • niskie koszty (za darmo lub koszt z domeną od 12 zł m/c)
  • bezpłatny serwer

 

Wady:

  • bardzo ograniczone możliwości dostosowania wyglądu i potrzebnych funkcji
  • platforma stricte dla blogów
  • brak możliwości założenia sklepu internetowego

 

   3. WordPress.com

 

WordPress.com to taka platforma pomiędzy WIX, a Blogspot. Na pewno ma więcej możliwości dostosowania wyglądu i podpięcia dodatkowych narzędzi niż Blogspot. Jednak za każde dodatki płaci się sporo. Za podłączenie swojej domeny musisz zapłacić 14zł / mc, ale płatne jednorazowo z góry za rok. Koszt sklepu internetowego to już 179 zł/mc. 

 

Zalety:

  • dużo możliwości dodatków i profesjonalnych funkcji
  • bezpłatny serwer

 

Wady:

  • cena
  • tak naprawdę płacisz za serwer, na którym ktoś zainstalował Ci WordPressa i obciął jego funkcjonalność. Samodzielna instalacja WordPressa jest odrobinę trudniejsza, ale wychodzi dużo taniej. Po co przepłacać, jeśli możesz mieć to samo (a nawet więcej!) za niższą kwotę?

 

  4. WordPress.org

 

Najpopularniejsze narzędzie do tworzenia stron internetowych – typowy CMS, czyli System Zarządzania Treścią. Sam WordPress jest darmowy, jednak należy go skonfigurować samodzielnie i osadzić na swoim serwerze i domenie. O tym jak wybrać serwer i domenę będziemy mówić w kolejnych artykułach. 

 

Zalety:

  • najpopularniejszy = wiele kursów, tutoriali, możliwości konfiguracji i szeroki wybór  narzędzi 
  • praktycznie nieograniczone możliwości dostosowania do swoich potrzeb 
  • możliwość darmowego podpięcia sklepu, platformy kursowej

 

Wady:

  • trzeba samodzielnie wykupić domenę i serwer (koszt od 100zł do 1000zł rocznie)
  • jest dosyć trudny, zwłaszcza dla początkujących
  • czasochłonny

 

Gdybyśmy miały podjąć decyzję, to zdecydowanie wygrywa WordPress.org. Koszty wcale nie są jakieś zawrotne na początek, na pierwszy rok budżet zmieści się w granicy 150 zł. Możliwości dostosowania tej strony wedle potrzeb są praktycznie nieograniczone. 

 

Jednak, aby nie było, że coś sugerujemy, zapoznaj się z poniższą tabelą, która pomoże Ci podjąć decyzję gdzie postawić stronę internetową.

 

porównanie platform do tworzenia stron internetowych

Jeśli zdecydowałaś_eś się na WordPress.org, to już w następnym wpisie podpowiemy, czy zrobić stronę samodzielnie, czy jednak oddelegować. 

 

P.S Bardzo ważne – zanim postawisz stronę internetową, stwórz – chociaż taką podstawową – strategię marketingową i identyfikację wizualną. Pozwoli Ci to zaoszczędzić czas, aby nie było konieczności robić za chwilę kolejnych przeróbek strony.  Pracując nad tymi kwestiami właśnie w tej kolejności, masz pewność, że robisz wszystko krok po kroku, bez potrzeby wracania się do wcześniejszych etapów.

Iza Skuza-Dąbrowska

Iza Skuza-Dąbrowska

Prawa Ręka i Mistrzyni Mediów Społecznościowych

Iza przede wszystkim zajmuje się tworzeniem treści i grafik do mediów społecznościowych. I jest w tym Mistrzynią!

Fantastycznie wyciąga to, co najważniejsze w danym momencie i informuje Was na bieżąco. Do tego odpisuje na Wasze komentarze i wiadomości na Instagramie.

Iza tworzy również piękne grafiki. Większość oprawy graficznej na stronie, w sklepie i w mediach społecznościowych to jej zasługa. Składa również ebooki – na przykład prezenty dla Was.

Jest też wsparciem pomysłów i nie waha się podzielić swoim zdaniem (nawet jeśli jest niepochlebne). Bez niej mielibyśmy logo, które wygląda jak świnka 😉

Do tego wymyśla fantastyczne nazwy produktów. Bez niej #projektrebranding na pewno by się nie udał!

A jeśli chcesz zobaczyć Izę w akcji, to polub nas na Facebooku lub obserwuj na Instagramie.